פיתוח מיומנויות חקר פרקטיקה במסגרת קהילת למידה רב-תחומית בקרב מורים

ד"ר נעים נגמי
המכללה האקדמית הערבית לחינוך - חיפה
, 2023

תיאור המחקר:

1. רקע תאורטי

פיתוח מיומנויות חקר פרקטיקה בקרב מורים חיוני להגברת ההתפתחות המקצועית, שיפור שיטות ההוראה וקידום אסטרטגיות הוראה מבוססות ראיות. 

חוקרים מדגישים את המשמעות של מיומנויות חקר בפועל, שכן הם מאפשרים למורים לנתח באופן ביקורתי את פרקטיקות ההוראה שלהם, לקבל החלטות מושכלות ולתרום לשיפור התוצאות החינוכיות. תרגול מיומנויות מחקר מקדם תרבות של הוראה מבוססת ראיות ומעודד מורים לעסוק בפרקטיקה רפלקטיבית, המובילה להתפתחות מקצועית מתמשכת בקרב המורים.

מחקרים מצביעים על כך שיש לעודד מורים לזהות תחומי מחקר ספציפיים המתואמים לתחומי העניין, הצרכים והגורמים ההקשריים שלהם. תחומי מחקר מותאמים אישית משפרים את המוטיבציה ותחושת הבעלות של המורים, ומובילים לתוצאות מחקר משמעותיות ומשפיעות יותר. זה גם מוביל המורים להכיר את הגישה והניווט בחומרי מחקר, לרבות כתבי עת אקדמיים, מאגרי מידע חינוכיים ומשאבים מקוונים. זה מדגיש את החשיבות של מתן הזדמנויות לפיתוח מקצועי והכשרה כדי לשפר את מיומנויות המורים באיתור ובניצול יעיל של חומרי מחקר. מחקר שיתופי בין מורים מקדם חילופי ידע, תמיכת עמיתים וצמיחה מקצועית. השתתפות בקהילות מחקר, קבוצות מחקר פעולה ושיתופי פעולה בין-תחומיים יכולה לשפר את כישורי המחקר של המורים ולייצר פתרונות מעשיים לאתגרים בכיתה. מחקר פעולה, הכולל מחקרים בקנה מידה קטן בתוך הכיתה, מאפשר למורים לחקור נושאים ספציפיים בתחומי הדעת, לאסוף נתונים, לנתח ממצאים וליישם שינויים מבוססי ראיות. העיסוק במחקר פעולה מקדם רפלקציה עצמית, פתרון בעיות ושילוב ממצאי מחקר בפרקטיקה של הוראה.

2. רציונל

בעולם של היום, חינוך ולמידה הפכו להיות עניין מורכב ודינמי. אי לכך, אימוץ גישה רב תחומית להוראה ולמידה הפך לדבר חיוני ביותר מאחר והוא עשוי להוות אמצעי יעיל לעבודה על תלמידים. על ידי עבודה שיתופית במסגרת קהילת למידה רב-תחומית, עשויים המורים להפיק תועלת מהנסיון, המומחיות והפרספקטיבות המגוונות אחד של השני ויכולים לפתח הבנה רחבה ומקיפה יותר של אותו עולם מורכב של חינוך ולמידה. בקהילת למידה רב תחומית, מורים יכולים לשתף את הידע והנסיון מתחומים שונים ולעבוד בשיתוף פעולה לזהות אתגרים והזדמנויות משותפים בדרכי ההוראה שלהם. הדבר יביא לפיתוחם של דרכי הוראה יעילות יותר המכוונות לצרכים האישיים של התלמידים והמשלבות מגוון פרספקטיבות וגישות. בנוסף, על ידי ההשתתפות בקהילת למידה מורין יכולים לתמוך אחד בשני בהתפתחות המקצועית שלהם דרך בניית קהילת עבודה המדגישה שיפור מתמשך וחדשנות בחינוך.

חקר הפרקטיקה הינו כלי רב ערך שניתן להשתמש בו במסגרת החינוך הרב תחומי. חקר פרקטיקה כולל חקירה שיטתית של פרקטיקות ודרכי הוראה והשפעתן על למידת התלמידים. על ידי שימוש במיומנויות של חקר פרקטיקה יכולים המורים לפתח הבנה מעמיקה יותר של האופן בו אסטרטגיה ההוראה שלהם, ובמקרה שלנו, חינוך רב תחומי, משפיעים על הישגי התלמידים. שיתוף הידע הנוצר בקהילה יביא לאימוץ פרקטיקות הוראה מבוססות ראיות שהן יותר יעילות בשיפור הישגי התלמידים וחווית הלמידה שלהם. 

היתרונות של חקר הפרקטיקה במסגרת קהילת למידה רב תחומית הינן מרובות. ראשית, מורים יכולים ללמוד אחד מהשני כאשר הם עובדים בשיתוף פעולה. הדבר מוביל להתפתחותה של הבנה משותפת למה עובד באמת בכיתה ללא קשר עם מקצוע הלימוד. שנית, חקר פרקטיקה עוזר למורים להבין את צורכי תלמידיהם טוב יותר כאשר הם אוספים מידע אודות הישגיהם. הדבר אמור להוביל לפיתוח אסטרטגיות ודרכי הוראה יעילות יותר המותאמות לצורכי התלמידים באופן אישי. 

3. שאלות המחקר

עמדות:

  1. מהן עמדות מורים המשתתפים בקהילת עמית כלפי הקהילה?
  2. מה הן עמדות המורים המשתתפים כלפי קיום חינוך רב-תחומי במסגרת הקהילה?

תפוקות קהילת עמית: 

  1. מה היא השפעת הקהילה על ההתפתחות המקצועית של המורה?
  2. באיזה מידה תרמה הקהילה לפיתוח מיומנויות של חקר פרקטיקה בקרב מורים?

4. שיטות המחקר

כלים ושיטות לאיסוף נתונים 

המחקר הינו מחקר משולב, כמותי שהנתונים נאספו ע"י שאלון ואיכותני שהנתונים נאספו על סמך תשובות המשתתפים לשאלות הריאיון. 

ראיונות: ראיון חצי מובנה עם 5 משתתפים, השאלות נוסחו ונגזרו משאלות ההערכה. 

שאלון: לצורך המחקר נבנה שאלון על פי סולם ליקרט מ-1 עד 5 כאשר 1 לא מסכים בכלל  ו5  מסכים בהחלט, אשר נובע מסקירת ספרות ומידע מקדים אודות קהילות לומדות. השאלון מורכב משני חלקים: א.  נתוני רקע של  המשתתפים.  ב. היגדים הבודקים עמדות של המורים כלפי שילוב חינוך רב-תחומי, היגדים הנוגעים במיומנויות חקר הפרקטיקה והיגדים הבודקים טיפוח ההתפתחות המקצועית של המורים. השאלון עבר בדיקת תוקף ומהימנות.

טקסטים נוספים

מורה על רקע כדור הארץ

The Spiral Internal Laboratory at Sakhnin College, Israel: PD for education supervisors, mentors and students

המחקר בוחן את תפקיד המעבדה הפנימית ("ספירלה") במכללת סחנין ואת תרומתה לפיתוח המקצועי של מדריכים פדגוגיים בקהילות למידה. המחקר אסף נתונים מ-32 מדריכים פדגוגיים מובילים. התוצאות הראו כי למעבדה היה תפקיד משמעותי בשיפור ההתפתחות המקצועית של המדריכים, בעיקר בהיבט של "פיתוח כלים פדגוגיים". המחקר מציע המלצות והצעות להמשך, בהתבסס על הממצאים.