מורכבות הפדגוגיה הקלינית בהדרכה הפדגוגית

ד״ר עינת נוטע-קורן (עורכת)
מו״פ התנסות בהוראה - אקדמיה-כיתה
, 2022

מאת: עינת נוטע-קורן (עורכת)

מכון מופ"ת, 2022 


פרק קריאה זה מעובד על בסיס שני מאמרים של ברנס ובדיאלי (2016 ,2018). המסר המועבר במאמרים אלו, ובמאמרים אחרים של המחברים, מתמקד במורכבותה ובחשיבותה של העבודה הקלינית הנדרשת בהדרכה הפדגוגית. לטענת המחברים, במוסדות להכשרת מורים אין די הכרה במומחיות הנדרשת כדי למלא את תפקיד ההדרכה. בשל כך, לא מושקעים די משאבים בהכשרה לתפקיד, בפיתוח מקצועי, בהקצאת זמן ובתגמול כספי הולם לאלה העוסקים בהדרכה. מנקודת מוצא זו, המכירה במורכבות המשימה, המחברים מנסים בעבודותיהם לפשט את המורכבות של ההדרכה הפדגוגית ולהעמיק בפרקטיקות המאפיינות אותה. מטרתם היא להאיר את החשיבות שבעבודה המודעת, המדויקת והרגישה שהעוסקים בהדרכה הפדגוגית נדרשים לה. שני המאמרים שנדון בהם בפרק זה מתמקדים במה שהמחברים מכנים "הפדגוגיה הקלינית". במילים אחרות, הם עוסקים ביכולת ההבחנה החדה הנדרשת מהעוסקים בהדרכה הפדגוגית כדי לזהות אירועי מַפתֵח ללמידה, ובמורכבותו של תהליך קבלת ההחלטות הנדרש בעקבות זאת. כלומר, אחרי שזוהה אירוע המובחן מאירועים אחרים וראוי להתייחסות, איזו דרך נוקטת המדריכה הפדגוגית: האם מינוף של האירוע לכדי תהליך של למידה בעקבותיו, או התעלמות מושכלת ממנו? דומה שהתשובה לשאלה זו מובנת מאליה. אולם הרהור קל עשוי להוביל להבנה שהדרכים הננקטות הן לא אחת תוצאה של החלטה אוטומטית ואינטואיטיבית, ולא של בחירה מושכלת. אם נעצור לעיתים – ייתכן שנרצה לפעול אחרת. תחום עניין זה רלוונטי לכל מי שעוסק בהדרכה פדגוגית במוסדות הלימוד ובמוסדות ההכשרה האקדמית. בשל הרלוונטיות של הנושא, ובשל המסר הנוקב שמועבר במאמרים, אנו סבורים כי העלאתו לדיון יכולה להניב שיח משמעותי ומעורר מחשבה. כדי להעשיר את הקריאה, הצגנו לאורך הפרק תיבות הרחבה על מונחים הלקוחים מתוך הטקסט הראשי, וגם הצענו לפרקים חיבורים לתחומי מחקר משיקים. אלה מוצגים במבזקי העשרה קצרים. מאחורי כל מבזק ניצבת ספרות ענפה, שאפשר וראוי להעמיק בה עוד. כמו כן, שילבנו ברצף הקריאה נקודות לעצירה, לחשיבה ולעיבוד אישי. אנו ממליצים לעיין במאמר ערוך תוכן נוסף (2020 ,.Burns et al) שהעמדנו לשימושכם, שעוסק ברכיבי ההדרכה הפדגוגית כפי שמשתקפים בעשרות מחקרים מהשנים האחרונות.

טקסטים נוספים

תהליך אסטרטגי לפיתוח מודל התנסות קלינית למוסבים להוראה

מאפייני תוכניות הסבת אקדמאיים הביאו להבנה כי נדרש לפתח דגם התנסות קליני ייעודי עבורן. לצורך תהליך הפיתוח יצא לפועל במכון מופ"ת תהליך אסטרטגי נרחב, ושותפים בו כלל העוסקים במלאכת הכשרת המוסבים.
מסמך זה מסכם את התהליך האסטרטגי, מציג את דגם ההתנסות הקלינית שפותח במסגרתו, ומזמן העמקה בפוטנציאל הצמיחה של ההכשרה הקלינית לכלל המוסבים להוראה.

תלמידה נשענת על ערימת ספרים

טיפוח מודעות עצמית

מאמר זה מציג סקירת ספרות שיטתית הבודקת כיצד מוגדר המושג "מודעות עצמית (awareness-self),ובמה הוא נבדל מן המושגים "תודעה עצמית" (consciousness-self)ו"הכרה עצמית"(knowledge-self) בהקשר של לימודי ניהול. אחרי סינון נכללו בסקירה 31 מאמרים
אשר ניתוחם העלה חפיפה בין ההגדרות של מודעות עצמית, תודעה עצמית והכרה עצמית.

הכוח של קהילות אקדמיה-כיתה בשנת מלחמה

דוח זה מציג תמונה של תרומתה של קהילת אקדמיה-כיתה במהלך שנת הלימודים המאתגרת שחלפה, כפי שהיא עולה
מחוויותיהן ומתפיסותיהן של 73 מובילות אקדמיות ו-120 מורות/גננות מכשירות.