Triadic mentoring in early childhood teacher education: the role of relational agency

Aya Ben-Harush, Lily Orland-Barak
Mofet Institute, Haifa University
, 2019

Abstract

Purpose – Current approaches to early childhood teacher education have moved from a view of

student–teacher training as interactions involving one novice and one expert, to a process that demands resources and engagement of several professional players while mediating students’ learning in practice. The purpose of this paper is to examine the impact of a triadic mentoring model of a university–school collaboration (“Academia–Classroom”) on student teachers’ (STs) learning in the context of early childhood education in Israel. Eight mentoring triads were formed in six kindergartens. Each mentoring triad was comprised of the ST, a cooperating teacher and the college supervisor. This paper focuses on three representative triads of the eight that were studied.

Design/methodology/approach – The in-depth study adopted qualitative methodology including three complementary data-collection sources: observations of the STs working with children in the kindergarten;

observations and recordings of the triadic mentoring conversations following the observations; in-depth interviews with each participant in the mentoring triad. Data were analyzed using an interpretative framework developed for the study, which combined elements from Engestrom’s cultural historical activity theory, Gee’s building tasks and Edward’s relational agency.

Findings – The research identified three major patterns of interaction operating in the mentoring triad that promoted or hindered the learning process of early childhood education students: dissonant, harmonic and argumentative. The way in which relational agency developed in the triads was found to be the most significant aspect of students’ learning process.

Originality/value – The patterns of interaction identified shed light on new aspects of relational agency, thus offering additional interpretative lenses for examining how relational agency operates in ST mentored learning processes. These new identified patterns have practical implications for the design of mentoring frameworks in early childhood teacher education.

טקסטים נוספים

תהליך אסטרטגי לפיתוח מודל התנסות קלינית למוסבים להוראה

מאפייני תוכניות הסבת אקדמאיים הביאו להבנה כי נדרש לפתח דגם התנסות קליני ייעודי עבורן. לצורך תהליך הפיתוח יצא לפועל במכון מופ"ת תהליך אסטרטגי נרחב, ושותפים בו כלל העוסקים במלאכת הכשרת המוסבים.
מסמך זה מסכם את התהליך האסטרטגי, מציג את דגם ההתנסות הקלינית שפותח במסגרתו, ומזמן העמקה בפוטנציאל הצמיחה של ההכשרה הקלינית לכלל המוסבים להוראה.

תלמידה נשענת על ערימת ספרים

טיפוח מודעות עצמית

מאמר זה מציג סקירת ספרות שיטתית הבודקת כיצד מוגדר המושג "מודעות עצמית (awareness-self),ובמה הוא נבדל מן המושגים "תודעה עצמית" (consciousness-self)ו"הכרה עצמית"(knowledge-self) בהקשר של לימודי ניהול. אחרי סינון נכללו בסקירה 31 מאמרים
אשר ניתוחם העלה חפיפה בין ההגדרות של מודעות עצמית, תודעה עצמית והכרה עצמית.

הכוח של קהילות אקדמיה-כיתה בשנת מלחמה

דוח זה מציג תמונה של תרומתה של קהילת אקדמיה-כיתה במהלך שנת הלימודים המאתגרת שחלפה, כפי שהיא עולה
מחוויותיהן ומתפיסותיהן של 73 מובילות אקדמיות ו-120 מורות/גננות מכשירות.