תלמיד מחזיק מבחנה

מעבדות ותהליכים שנתיים

ב-ז׳ תמוז תשפ״ה, 3 ביולי 2025, יתקיים במכון מופ״ת קולוקוויום התנסות בהוראה שבו נדון בשנה שחלפה ונציג תוצרים ותובנות מהמעבדות השונות.

מעבדות ארציות תשפ״ה

מתפ״רה – מעבדה לפיתוח קורסי תפ״ר

מובילות: תמר כץ tamark@macam.ac.il | ד״ר אפרת פירסט

קהל היעד: מרצות ומרצים במוסדות להכשרת מורים

מטרה: שילוב בין ידע תאורטי לידע מעשי בקורסים להכשרת מורים

על קצה המזלג: המתפ״רה נועדה ללוות מרצים ומרצות בהפיכת קורסים תאורטיים לכאלו המשלבים למידה תאורטית והתנסות. המטרה היא להעביר חלק נכבד ממהלכי הלמידה לבתי הספר והגנים שבהם הסטודנטים מתנסים, ולייצר חיבור הדוק בין תאוריה לפרקטיקה. המעבדה מספקת כלים תכנוניים והזדמנות לחשיבה משותפת.

ליווי ברצף

ליווי ברצף

מובילות: הילי גז-מיכאלי hili@macam.ac.il | ד״ר מירי פוסטי

קהל היעד: מובילות אקדמיות פדגוגיות באקדמיה כיתה, המלוות סטודנטים בשנה ב, ג או מוסבים. עדיפות למובילות בעלות ניסיון בשלב הכניסה להוראה.

מטרה: מהלך מערכתי להבניית תהליך ליווי פדגוגי כלל ארצי המותאם למגמות השדה ולחשיבת רצף בתהליכי ההכשרה וההשתלבות בהוראה.

על קצה המזלג: בשנים האחרונות אנו מתמודדים עם משבר של מחסור באנשי הוראה ובנשירה במעבר מסיום ההכשרה להשתלבות בהוראה. 

אנו מזמינים את המוסדות המכשירים להצטרף לצוות פיתוח המתמקד בזיהוי הצרכים של פרחי ההוראה ובפיתוח תהליך ליווי פדגוגי ארצי המותאם לקידום התפתחותם המקצועית והשתלבותם ברצף.

חקר הפרקטיקה

חקר הפרקטיקה למובילות אקדמיות-פדגוגיות

מובילות: נועה מוצרי noa@macam.ac.il | ד״ר ענת רויטר

קהל היעד: מובילות אקדמיות פדגוגיות

מטרה: פיתוח מתווה דיון מבוססי חקר ייצוגים אותנטיים משדה ההתנסות באמצעות מתודולוגיה מובנית "חקר הפרקטיקה". 

על קצה המזלג: תארו לכן שמיד בתחילת כל שיעור צפייה, כל מובילה אקדמית פדגוגית חוצה את דף הצפייה לשניים ומפרידה בין עובדות לפרשנות, ובעת המשוב משוחחת עם הסטודנטית באופן סדור על העובדות ורק לאחר מכן, מבררת איתה נקודות מבט פרשניות לגבי מה שהיה בשיעור. מעבדת חקר הפרקטקיה מזמינה ומאפשרת למתנסות לחקור את  פעולותיהן ואת עבודתן בשדה, לרכוש כלים להתמודדות איכותית יותר בסיטואציות מורכבות היוצרות "רעשים בתקשורת " ולייצר רפרטואר של דרכי תגובה לשכלול הידע המקצועי.

רפלקציה כמחוללת הכשרת מורים ראליסטית ברוח תפיסתו של פרופ׳ קורטהגן

מובילות: נועה מוצרי noa@macam.ac.il | תמר כץ tamark@macam.ac.il

קהל היעד: מובילות אקדמיות פדגוגיות

מטרה: הרחבת התפיסה לגבי מקומה של רפלקציה בהכשרת מורים בכלל וככלי לחיבור בין תאוריה לפרקטיקה בפרט.

על קצה המזלג: איך הופכים רפלקציה מכלי עבודה מעיק לבסיס המחבר בין תאוריה לפרקטיקה? כיצד יכולה תאוריה לסייע למתכשרים להוראה להשתמש בתכונות הליבה שלהם לביסוס הוראה פרופסיונלית? מה בין תאוריה ב-t לתאוריה ב-T וכיצד AI יכול לסייע בכך? מה מקומה של מובילה אקדמית-פדגוגית בכל זה? 

מובילות אקדמיות פדגוגיות במוסדות להכשרת מורים מוזמנות להצטרף אלינו למסע שבמהלכו  נפתח יחד ידע וכלים חדשים בהתבסס על עקרונות ״הכשרת המורים הראליסטית״ של פרופ׳ פרד קורטהגן (Fred Korthagen). 

מעבדות ״ספירלה״ תשפ״ה

ספירלות

מעבדות פנים מכללתיות: ספירלות

מובילה: הילי גז-מיכאלי hili@macam.ac.il 

"ספירלה" מהי? 

כיום קיימת הסכמה רחבה כי ההתנסות הקלינית בתוך מוסדות החינוך הוא לב ליבת הכשרת פרחי הוראה. ליווי פרחי ההוראה על ידי המובילה האקדמית הפדגוגית דורש חשיבה מתמדת, יצירתיות וחדשנות בפיתוח והטמעה של חומרים פדגוגיים הרלוונטיים להתנסות קלינית מיטבית בשדה.

"ספירלה" היא מעבדה פנים מכללתית, המפתחת תוצרים ומטמיעה חומרים פדגוגיים שישרתו את ההתנסות הקלינית, בהתאמה לצרכים העולים מהשדה. התהליך הספירלי כולל פיתוח תוצר, התנסות בתוצר בשדה, דיוק התוצר במעבדה לאור ההתנסות ולבסוף שיתוף התוצר והפצתו מחוץ לכותלי המוסד המכשיר. תהליך זה מתכתב גם עם המטרה של טיפוח וקידום הפן המקצועי של המובילות האקדמיות הפדגוגיות באמצעות פיתוח מקצועי מתמשך (Life Long Learners).