כרטיסיות רפלקציה עמוקה על-פי ״מודל הבצל״

דמיינו בצל ששכבתו החיצונית היא ההקשר שבו התבצע האירוע שעליו נערכת הרפלקציה וליבתו היא איכויות הליבה של עורך/ת הרפלקציה – אותן תכונות חיוביות בסיסיות שמצויות בנו ויוכלו לשרת אותנו בפעם הבאה שנמצא עצמנו באירוע דומה.

רפלקציית הליבה היא תהליך קצר שקושר אירוע ספציפי מתוך המעשה החינוכי לשתי שאלות מרכזיות:

  • מה חשוב לי כאן באמת? 
  • מה עצר אותי?

הכרטיסיות המצורפות מסייעות לבחון התנסות ספציפית בהוראה לאורן של שאלות אלו, ומאפשרות לערוך  בירור עמוק ולבחור דרך פעולה רצויה לפעם הבאה. ההתמקדות היא בדברים החיוביים – היכולות, האמונות ואיכויות הליבה – שלנו או של הסטודנטיות שאנו מדריכות.

על ״מודל הבצל״ שפיתח פרופ׳ פרד קורטהגן

פרופ׳ פרד קורטהגן (Korthagen) פיתח מודל להעמקת הרפלקציה על מנת להפוך אותה לאישית יותר, ולהסתייע בה כדי לגבש זהות אישית ומקצועית של מורה. זאת באמצעות הפניית הזרקור לאיכויות הליבה של המתכשר להוראה.

קורטהגן מפריד בין איכויות ליבה (core qualities) לבין כשירויות (competencies). לעומת הכשירויות, הניתנות לפיתוח תוך כדי ההכשרה להוראה, איכויות הליבה הן "הצידה" שאיתה מגיעים המתכשרים להוראה. לדעתו, באמצעות התהליכים הרפלקטיביים, מכשירי מורים יכולים לסייע לסטודנטים לחשוף את איכויות הליבה שלהם ולהבין כיצד אפשר להשתמש בהן לשכלול יכולות ההוראה. קורטההגן ממליץ לחשוף את איכויות הליבה באמצעות מודל הבצל.

השכבה החיצונית ביותר היא הסביבה שהמתכשר להוראה פועל בה: מיקום בית הספר, סוג בית הספר, מאפייני הכיתה, המורים המנוסים שהוא עובד איתם וכיוצא באלה.

  1. השכבה הבאה, שכבר נכללת במערכת העיגולים, היא התנהגות: התנהגותו של המתכשר להוראה בסביבה שהוא פועל בה; רפרטואר ההתנהגויות במהלך שיעור הוא רחב. שאלת המפתח כאן היא: מה אתה עושה כש…?
  2. כשירויות: הכשירויות של המתכשר להוראה אמורות להתפתח בהתמדה במהלך ההכשרה. הן פועל יוצא של מיומנויות פדגוגיות, היכרות עם תחום הדעת שעליו ללמד וכן הלאה. זו השכבה הראשונה שלא בהכרח אפשר לראות בהתבוננות מבחוץ. שאלת המפתח כאן היא: מה אתה מסוגל לעשות?
  3. אמונות: כאן נכנסות לתמונה אמונות שונות של המתכשר להוראה באשר לעצמו ,באשר לתחום הדעת שהוא מלמד ובאשר לתלמידים שלו. אין הכוונה כאן לאמונות דתיות – אלה יגיעו בשלב מאוחר יותר. שאלת המפתח כאן היא: במה אתה מאמין (בהקשר של סיטואציה מסוימת)?
  4. זהות מקצועית: הכוונה כאן היא לדימוי העצמי המקצועי שמתכשרים להוראה מפתחים (למשל: אני אחד שמסתדר טוב עם תלמידים, אני אחד שלא יודע להסביר רעיונות מורכבים). שאלת המפתח כאן היא: איך אתה רואה את עצמך ואת תפקידך המקצועי?
  5. אידאלים, מטרה: כאן הכוונה היא לחשוף מוטיבציות פנימיות סביב הערכים והאידאלים שהובילו אדם לבחור בהוראה. בשכבה זו יכולות להיכנס לתמונה גם אמונות דתיות – אם יש להן קשר לבחירה בהוראה. שאלת המפתח היא: מה מעורר בך השראה בהתכשרות להוראה?
  6. איכויות הליבה: הליבה של מודל הבצל נועדה לחשוף מה הופך אדם לייחודי. כאן אנו מאתרים את איכויות הליבה של כל אחד. הכוונה היא לתכונות אישיות חיוביות שאדם מפתח לאורך חייו, עוד לפני שהגיע ללימודי ההוראה: סבלנות, נחישות, כנות, אומץ, גמישות, אופטימיות ועוד. חשיפת איכויות הליבה יכולה לסייע למתכשר להוראה למצוא את נקודות החוזק שלו, ולהעניק לו עוגן שיוכל תמיד לחזור אליו. המטרה היא לסייע למתכשרים להוראה להבין כיצד יוכלו להשתמש באיכויות הליבה שלהם במהלך עבודתם, גם כשהם נתקלים במצבים מורכבים. שאלת המפתח כאן היא: מהן איכויות הליבה שלך?

כל שכבות הבצל מתקשרות זו לזו. השכבות החיצוניות מסייעות להעמיק ולחשוף את הפנימיות, ואילו הפנימיות משפיעות על החיצוניות. הזהות המקצועית של מתכשר להוראה, כמו זו של מורה, מושפעת מהאידאלים ומאיכויות הליבה שלו.

2 ענני שיחה

כרטיסיות לעריכת רפלקציית ליבה על-פי ״מודל הבצל״

כלי עבודה זה פותח עבור המובילה האקדמית-פדגוגית במטרה לעזור לסטודנטיות להעמיק בתהליכי רפלקציה, לצורך חשיפה ובירור של רכיבי זהות אישיים ומקצועיים. 

מבחוץ פנימה: התחילי מתיאור המצב (סביבה) והתקדמי לשכבות העמוקות יותר, עד לליבה.

מבפנים החוצה: התחילי מאיכויות הליבה שלך ובחני איך הן משפיעות על כל השכבות האחרות.

חיבור בין השכבות: בחני את הקשרים – איך האיכויות שלך מתבטאות בזהות? איך הזהות משפיעה על ההתנהגות?

טיפים לשימוש

  • השתמשי בכרטיסיות לרפלקציה אישית או לשיחות צוות
  • בחרי אירוע ספציפי לניתוח, והתקדמי דרך השכבות
  • כתבי את המחשבות והתובנות שעולות בך
  • שתפי עם עמיתות ללמידה משותפת
  • שימי לב: איכויות הליבה הן הבסיס לכל השאר – הן מי שאת באמת