משתתפים בקהילה

לפניכם פעילות קלפים חווייתית לקהילת אקדמיה-כיתה, שתחשוף את המשתתפות לשלל התנסויות וחוויות שהן חוו: הסטודנטיות בהתנסות, והמורות/גננות בניסיונן המצטבר. לחשיפה להתנסויות ולשיח עליהן ערך לימודי וגם תרומה לקידום ההיכרות, יחסי הקרבה ותחושות השייכות והאמון בקהילה.

 

הנחיות למובילות קהילה

פעילות חווייתית בקהילת אקדמיה-כיתה

להתנסות של סטודנטיות להוראה במוסדות החינוך (בתי ספר וגנים) יש ערך משמעותי וחיוני בלמידת ההוראה (2020 .,al et Burns). ההכרה בחשיבותה של ההתנסות הלכה וגברה במהלך השנים, וכך גם ההדגשה כי היא חייבת להתבצע בהיקף רחב ובשותפות הדוקה בין מוסדות החינוך למוסדות האקדמיים. במהלך השנים הצטברו עדויות רבות
לכך שסטודנטיות שהתנסו במודלים כאלה של הכשרה הפגינו הבנה טובה יותר של התאוריה, ידעו לתרגם טוב יותר את התאוריה לעשייה בכיתה, והצליחו יותר בקידום הלמידה של התלמידים (2014 ,Hammond-Darling). קהילת אקדמיה-כיתה מהווה תשתית להעמקת ההתנסות של הסטודנטיות ולקידום המקצועיות של המורות והגננות כמכשירות מורים. הקהילה היא במה לשיתוף באתגרים, בקשיים ובשאלות, ומזמנת למידה שיתופית מתוך הפרקטיקה, חשיפה לנקודות מבט מגוונות וחיבור בין הפרקטיקה לתאוריה. כל אלה יוכלו להתרחש אם הסביבה בקהילה תהיה בטוחה, תומכת ומכילה.

הפעילות המוצעת חושפת את חברות קהילת אקדמיה-כיתה לשלל התנסויות וחוויות שהן חוו: הסטודנטיות בהתנסות, והמורות/גננות בניסיונן המצטבר. החשיפה להתנסויות מגוונות, מוצלחות יותר או פחות, של מי שמנוסה ושל מי שאינו מנוסה, תקדם היכרות, קרבה, שייכות ואמון בקהילה. נושאי הפעילות הם כאלה המציבים אתגר בהתמודדות, והם נבחרו לאור שיחות עם מדריכות פדגוגיות מנוסות ועל בסיס הספרות המחקרית בתחום (למשל, ;2021 .,al et Driel
2017 .,al et Maulana). השילוב בין תכנים רלוונטיים לבין קידום תחושות האמון והשייכות בקהילה הופך את הפעילות הזו לאטרקטיבית.

חמישה אנשים

קהל יעד

חברות קהילת אקדמיה-כיתה

מטרה

מטרת הפעילות

בניית יחסים של אמון וקרבה בקהילה, באמצעות שיתוף בחוויות ובאתגרים שכיחים בהוראה.

מסמך ועיפרון

חומרים נלויים

חפיסת קלפי נושא (13 קלפים): קלפים העוסקים במגוון נושאים שרלוונטיים להוראה ומציבים לעיתים אתגרים.

חפיסת קלפי משימה (7 קלפים): בכל קלף מוצגת משימה. במרבית המשימות מתבקשות המשתתפות לתאר מקרה שקרה להן, כולל רעיון או תובנה שהפיקו ממנו. המקרים הם מסוגים שונים: חוויית הצלחה, חוויית חוסר הצלחה, מקרה מרגש ועוד.

דפי הנחיות לקבוצות: מוצעים בשלושה נוסחים – נוסח סטנדרטי, נוסח קולגיאלי, נוסח מנוהל.
אפשר להשתמש בכל הנוסחים – בכל שולחן בנוסח אחר – ובכך ליצור גיוון בפעילות. אפשרות אחרת היא לבחור רק באחד או בשניים מהם.

דף "מלקטים טיפים": משמש לקיבוץ רעיונות, המלצות או נקודות למחשבה שיעלו במהלך הפעילות. במהלך שמתואר לפניכם, מילוי הדף הוא קבוצתי, אולם הוא יכול להיות גם אישי.

מהלך הפעילות

45-60 דקות

60 דקות

פעילות קלפים

הקהילה תתחלק לקבוצות המונות 3–4 משתתפות. בכל קבוצה יהיה שילוב של סטודנטיות ומורות/גננות.

  • הפעילות תוכננה כך שתאפשר כמה שיותר אינטראקציות קצרות ושיתוף בין חברות הקהילה. לפיכך, הרכבי הקבוצות משתנים כמה פעמים, ככל שהזמן יאפשר.
    כל קבוצה תשב סביב שולחן שעליו מונחים חפיסות הקלפים בשתי ערמות הפוכות, דף הנחיות והדף "מלקטים טיפים".
  • העבודה תהיה בסבבים. כל סבב יימשך 15 דקות.
  • בתום 15 דקות הכריזי בקול כמנחה: "תם הזמן, כעת להתערבב".
  • חברות הקהילה יתערבבו ביניהן ויתחיל סבב נוסף של קבוצות חדשות, שגם בהן יש שילוב של סטודנטיות ומורות/גננות.
  • הדף "מלקטים טיפים", חפיסות הקלפים ודפי ההנחיות יישארו על השולחנות.
  • כדאי לאפשר לפחות שלושה סבבים.

15 דקות

סיכום המפגש

שיתוף במחשבות ובתחושות בסוף המפגש, תובנות על המתודה שהשתמשנו בה, ביקורת, תרומת הסטודנטיות והמורות/גננות לתהליך, מחשבות בדבר הקשרים נוספים שבהם היא יכולה להועיל וכו'.

15 דקות

מליאה

הקריאי טיפ או שניים מכל אחד מדפי ליקוט הטיפים, והעלי שאלות לדיון:

  • מה הרגשתן במהלך הפעילות? איזו אווירה נוצרה?
  • מה למדתן בזכות הפעילות?
  • האם היה ערך לפעילות זו מבחינת הקהילה? מה הערך ומה התרומה, לסטודנטיות ולמורות/גננות?