"קהילת אקדמיה-כיתה" היא רכיב בהתנסות הקלינית של פרחי ההוראה במוסדות הלימוד (בתי ספר וגנים),
מאז תשפ"ב. המטרה בהוספת רכיב זה להתנסות הייתה להעמיק את ההכשרה של הסטודנטיות, ובד בבד
לטפח את המקצועיות של המורות/הגננות בתפקידן כמכשירות סטודנטים. במסגרת הקהילה מתקיים
מפגש בין קבוצת הסטודנטיות והסטודנטים המתנסים במוסד הלימוד לבין המורות/הגננות המכשירות.
את הקהילה מנחה מוביל/ה אקדמי/ת פדגוגי/ת מטעם המוסד האקדמי המכשיר, בעצמו/ה או בשיתוף
דמות נוספת מתוך בית הספר. הקהילה נועדה להיות מקום לשיח, לשיתוף, להיוועצות מקצועית, ללמידה
ולחשיפה לנקודות מבט מגוונות של המורות/הגננות המנוסות ושל הסטודנטיות המתלמדות. למידע נוסף
על הדגמים השונים של "אקדמיה-כיתה" ראו מסמך אסטרטגי: אתגרים, מטרות ויעדים.
בחודש יולי ,2024 בסיומה של שנת לימודים מורכבת ומטלטלת, העברנו שאלונים למובילות אקדמיות,
מנחות קהילת אקדמיה-כיתה, ולמורות/גננות מכשירות. מטרתנו הייתה לקבל מידע על פעילות הקהילות
בשנה זו, האתגרים שהמובילות נתקלו בהם, התרומה והערך של הקהילות, הצרכים לשנה הבאה ועוד.
על השאלונים השיבו 73 מובילות אקדמיות פדגוגיות ו-120 מורות וגננות מכשירות, מרביתן ותיקות במקצוע ובתפקיד.
יותר מ-90% מהמובילות האקדמיות שהשיבו על הסקר נושאות בתפקיד זה שנתיים ויותר,
ויותר מ-80% מנוסות בהובלת קהילת אקדמיה-כיתה (שנתיים ויותר).
95% מהמורות/ גננות הן בעלות ותק של 5 שנים ויותר במקצוע.
87% מנוסות בתפקיד הכשרת הסטודנטים במסגרת אקדמיה-כיתה (שנה שנייה ויותר).
מהנתונים עולה כי בממוצע, בכל אחת מן הקהילות היו 6 מורות/ גננות מכשירות ו-7-6 סטודנטיות. כלומר, כל קהילה מנתה בממוצע 12–13 משתתפים בסך הכול.
מהמענה שקיבלנו עולה כי אף ששנה זו התאפיינה בטלטלה קשה בעקבות אירועי 7 באוקטובר, קהילות רבות הוסיפו לפעול ושימשו עוגן עבור המשתתפות, והיו בעלות ערך רב. הן סיפקו מרחב להתפתחות מקצועית ולתמיכה רגשית, הן לסטודנטים הן למורות/גננות.