טיפוח מודעות עצמית

ד״ר אלה שראל-מחלב וד״ר ליבי אופיר
מכון מופ״ת
, 2024

מודעות עצמית נתפסת לא אחת כרכיב מפתח במנהיגות מוצלחת ובהתקדמות
בקריירה, ובתור שכזו נעשתה חלק בלתי נפרד מתוכניות ללימודי מנהל עסקים, פיתוח
מנהיגות, ולימודי ניהול. המונח נעשה פופולרי מאוד בספרות הניהול, אבל כאשר
סוקרים את הספרות הזאת מתברר שאין לו הגדרה עקבית. מאמר זה מציג סקירת
ספרות שיטתית הבודקת כיצד מוגדר המושג "מודעות עצמית" (awareness-self),
ובמה הוא נבדל מן המושגים "תודעה עצמית" (consciousness-self) ו"הכרה עצמית"
(knowledge-self) בהקשר של לימודי ניהול. אחרי סינון נכללו בסקירה 31 מאמרים
אשר ניתוחם העלה חפיפה בין ההגדרות של מודעות עצמית, תודעה עצמית והכרה
עצמית. בין שאר התמות שעלו בניתוח זיהינו את רכיבי המודעות העצמית, ובדקנו כיצד
מפתחים מודעות עצמית ומה תכליתה. המאמר תורם להבהרת המושג מודעות עצמית,
וכן מציג הגדרת עבודה לשימושם של אנשי חינוך וארגונים רלוונטיים בתחומי פיתוח
המנהיגות והניהול, כן לצורכי מחקר עתידי בהקשרים של פיתוח מקצועי למבוגרים
והכשרה במקומות עבודה.

ערכה לטיפוח הערכה עצמית, אפשר למצוא כאן

טקסטים נוספים

מורה על רקע כדור הארץ

כוחה של רפלקציה

על הכשרת מורים מבוססת רפלקציה – פרקים ערוכי תוכן על בסיס רעיונותיו של פרופ׳ פרד קורטהגן (Korthagen).

תהליך אסטרטגי לפיתוח מודל התנסות קלינית למוסבים להוראה

מאפייני תוכניות הסבת אקדמאיים הביאו להבנה כי נדרש לפתח דגם התנסות קליני ייעודי עבורן. לצורך תהליך הפיתוח יצא לפועל במכון מופ"ת תהליך אסטרטגי נרחב, ושותפים בו כלל העוסקים במלאכת הכשרת המוסבים.
מסמך זה מסכם את התהליך האסטרטגי, מציג את דגם ההתנסות הקלינית שפותח במסגרתו, ומזמן העמקה בפוטנציאל הצמיחה של ההכשרה הקלינית לכלל המוסבים להוראה.

הכוח של קהילות אקדמיה-כיתה בשנת מלחמה

דוח זה מציג תמונה של תרומתה של קהילת אקדמיה-כיתה במהלך שנת הלימודים המאתגרת שחלפה, כפי שהיא עולה
מחוויותיהן ומתפיסותיהן של 73 מובילות אקדמיות ו-120 מורות/גננות מכשירות.