מודעות עצמית נתפסת לא אחת כרכיב מפתח במנהיגות מוצלחת ובהתקדמות
בקריירה, ובתור שכזו נעשתה חלק בלתי נפרד מתוכניות ללימודי מנהל עסקים, פיתוח
מנהיגות, ולימודי ניהול. המונח נעשה פופולרי מאוד בספרות הניהול, אבל כאשר
סוקרים את הספרות הזאת מתברר שאין לו הגדרה עקבית. מאמר זה מציג סקירת
ספרות שיטתית הבודקת כיצד מוגדר המושג "מודעות עצמית" (awareness-self),
ובמה הוא נבדל מן המושגים "תודעה עצמית" (consciousness-self) ו"הכרה עצמית"
(knowledge-self) בהקשר של לימודי ניהול. אחרי סינון נכללו בסקירה 31 מאמרים
אשר ניתוחם העלה חפיפה בין ההגדרות של מודעות עצמית, תודעה עצמית והכרה
עצמית. בין שאר התמות שעלו בניתוח זיהינו את רכיבי המודעות העצמית, ובדקנו כיצד
מפתחים מודעות עצמית ומה תכליתה. המאמר תורם להבהרת המושג מודעות עצמית,
וכן מציג הגדרת עבודה לשימושם של אנשי חינוך וארגונים רלוונטיים בתחומי פיתוח
המנהיגות והניהול, כן לצורכי מחקר עתידי בהקשרים של פיתוח מקצועי למבוגרים
והכשרה במקומות עבודה.
ערכה לטיפוח הערכה עצמית, אפשר למצוא כאן