תקציר
מחקר זה עוסק בעמדות של מורים מכשירים וסטודנטים כלפי ההשתתפות בקהילת אקדמיה במכללה
האקדמית הערבית לחינוך בישראל, חיפה. מטרת המחקר הינה להעריך את דגם קהילת אקדמיה במסגרת
ההתנסות הקלינית המופעלת במכללה מבחינת היישום וההשפעות הנתפסות על ההתפתחות המקצועית של
מורים מכשירים וסטודנטים.
הממצאים המרכזיים:
- נמצא כי הקהילות מתנהלות לפי דרישות התכנית: סדירויות קבועות בהן נידונו סוגיות רלוונטיות
לשדה ההתנסות.
- נמצאו מספר אתגרים במהלך התנהלות הקהילה: שילוב הקהילה בלו"ז העמוס של המורה, הבדלים
ברמת המוטיבציה של המורים, אי מתן תמריצים לסטודנטים ועוד.
- נמצא כי הקהילה התאפיינה באקלים חיובי והיוותה מקום בטוח וחופשי להביע רגשות.
- נמצא כי התגמול הכספי למורים חשוב אולם, הרצון ללמוד מאחרים, לפתח מיומנויות הדרכה וכיבוד
השותפות עם המוסד המכשיר בלטו כמניעים מרכזיים להשתתפות בקהילה.
- נמצא כי למרות עומס העבודה/ לימודים מורים וסטודנטים כאחד מחזיקים עמדות חיוביות כלפי
הקהילה בה השתתפו. הדבר בא לידי ביטוי על ידי רמת מחויבות גבוהה וכן ההמלצה לאחרים להשתייך
לקהילה.
- נמצא כי מפגשי הקהילה תרמו להגברת תחושת השייכות של הסטודנטים לבית הספר.
- נמצא כי ההשתתפות בקהילה אכן תרמה להתפתחות המקצועית והאישית של המורים המכשירים
והסטודנטים.
- נמצא כי הקהילה היטיבה עם הקשר של מורה מכשיר-סטודנט הן ברמה האישית והן ברמה המקצועית.
ההמלצות העיקריות של צוות המחקר:
- להמשיך ולהרחיב את קיומו של דגם קהילת אקדמיה במסגרת ההתנסות הקלינית ולחשוב על דרכים
לפתחו כך שמורים המשתתפים בקהילה יותר משנה לא יאבדו עניין ויחוו למידה בכל פעם הם לוקחים
חלק בקהילה זו.
- התאמת דרישות הדגם למציאות העמוסה של מורים במערכת החינוך הציבורית.
- לחשוב מחדש על תמריצי המורים המשתתפים בדגם. למרות שמורים לא ציינו אי שביעות מהתגמול,
היה ברור למשל שהכרה בקהילה כחלק משעות התקן של המורה בבית הספר תיטיב עם התהליך ואף
תוסיף ממחוייבותו למסגרת.
- קביעת מדיניות הערכה ומנגנוני משוב קבועים עבור קהילות מתוך הבנה שתהליך משוב מתמשך מאפשר
חידוד תוך כדי תנועה של התכנים והצרכים ומבטיח מתן מענה הולם.
- לערוך מחקר הערכה המשווה התנסויות מדגמים שונים על מנת לעמוד על התרומה הייחודית של דגם
זה להתנסות הקלינית.