The Contribution of the Use of Artificial Intelligence Tools in Developing Teaching, Learning and Evaluation Skills for Trained Students (Science and Languages) within the Clinical Training at Sakhnin College

Dr. Muhammad Ibdah, Dr. Seham Hamza, Dr. Tareq Murad, prof. Jamal Assadi
Sakhnin Academic College for Teacher Education, ISRAEL
, 2025

The study, conducted at Sakhnin Academic College for Teacher Education, investigates the contribution of Artificial Intelligence (AI) tools in developing teaching, learning, and evaluation skills among clinical counseling trainee students specializing in science and languages. As AI technologies increasingly penetrate educational contexts, their integration within clinical counseling frameworks represents both a promising innovation and a significant pedagogical challenge. The primary objective of the research was to evaluate how AI tools, such as adaptive learning platforms, AI-powered tutoring systems, automated assessment software, and data-driven analytics, enhance the pedagogical competencies of trainee teachers. The study employed a mixed-methods design combining both quantitative and qualitative approaches. The quantitative sample included 100 trainee teachers, while qualitative data were gathered through semi-structured interviews with 15-20 trainees and faculty members, as well as classroom observations using structured rubrics. Data were analyzed using descriptive statistics, inferential tests (t-tests, ANOVA, regression), and thematic qualitative
analysis, supported by SPSS and NVivo software. The study population represented various academic years and reflected a predominantly female cohort, with trainees reporting varying levels of AI familiarity (ranging from excellent to average). The instruments included validated questionnaires measuring AI usage, perceptions of effectiveness, challenges, and recommendations for AI integration, along with thematic interview protocols exploring in- depth experiences.

טקסטים נוספים

ליווי ותיעוד פיילוט דגם שלישי לדגמי ההתנסות הקלינית

הדגם השלישי של דגמי ההתנסות הקלינית אקדמיה-כיתה – "עמיתי אקדמיה" – פותח כדי לייצר מסגרת לקשרי אקדמיה-שדה בהתנסות קלינית, כך שבתי ספר יהוו גורם משמעותי בהכשרת אנשי הוראה, ילמדו את הסטודנטים ידע פרקטי, ויתמכו בעשייה למען טיוב תהליכי ההכשרה, ואילו המוסד האקדמי יהיה שותף לקידום העשייה הפדגוגית בבתי הספר ויתרום להם במומחיות האקדמית
שלו.
מסמך זה מציג את השתלשלות הדגם השלישי במרוצת השנים, והערכה של אופן הפעלתו בשנת תשפ"ה במתכונת פיילוט מחודשת.

מורה על רקע כדור הארץ

כוחה של רפלקציה

על הכשרת מורים מבוססת רפלקציה – פרקים ערוכי תוכן על בסיס רעיונותיו של פרופ׳ פרד קורטהגן (Korthagen).

תהליך אסטרטגי לפיתוח מודל התנסות קלינית למוסבים להוראה

מאפייני תוכניות הסבת אקדמאיים הביאו להבנה כי נדרש לפתח דגם התנסות קליני ייעודי עבורן. לצורך תהליך הפיתוח יצא לפועל במכון מופ"ת תהליך אסטרטגי נרחב, ושותפים בו כלל העוסקים במלאכת הכשרת המוסבים.
מסמך זה מסכם את התהליך האסטרטגי, מציג את דגם ההתנסות הקלינית שפותח במסגרתו, ומזמן העמקה בפוטנציאל הצמיחה של ההכשרה הקלינית לכלל המוסבים להוראה.