קריאה לקידום התייחסות בהכשרת מורים להיבטים אתיים שעולים מכניסה של סטודנטים להוראה לכיתות ולגני הילדים באופן סדור. הקריאה עולה מתוך הפעלת תוכנית ״אקדמיה-כיתה״ שבמסגרתה נכנסים סטודנטים כבר במהלך לימודיהם לכיתות וגני ילדים באופן קבוע
תפקיד המורה המכשירה הופך ליותר ויותר מקובל ומשמעותי במסגרת ההכשרה הקלינית להוראה ברחבי העולם. המאמר מציע סט סטנדרטים מקיף שמגדיר את היסודות המרכיבים את תפקידה של מורה מכשירה איכותית.
סיכום של שני מאמרים המתמקדים במורכבותה ובחשיבותה של העבודה הקלינית הנדרשת בהובלה האקדמית-פדגוגית. המאמרים מתייחסים לכך שבמוסדות להדרכת מורים אין מספיק הכרה במומחיות הנדרשת כדי למלא תפקיד זה.
מאמר ערוך מתוך מחקר המציג את רכיבי ההדרכה פדגוגית של סטודנטים להוראה בעידן שבו הכשרת המורים מבוססת על התנסויות קליניות. הממצאים המוצגים הם תוצר של מטא-סינתזה איכותנית שנעשתה מתוך 82 מאמרים מן השנים 2001–2017 הקשורים להדרכת סטודנטים להוראה
The Effect of the Teachers' Training Model "Academy- Class" on the Teacher Students' Professional Development from Students' Perspectives
Nabil Assadi, Tareq Murad
מחקר מטעם מכללת סכנין שבוחן את השפעת תוכנית ״אקדמיה-כיתה״ על היחסים בין מתכשרים להוראה לבין מורים מכשירים, מובילים אקדמיים-פדגוגיים ותלמידים בבתי הספר.
From Triangular to a Pentagonal model in Teacher Training Practicum
Edni Neifeald & Yonit Nissim
הצעה להרחבת משולש ההתנסות (סטודנט + מורה מכשיר + מדריך פדגוגי) כך שיכלול גם מורה מקשר מטעם בית הספר ומקשר אקדמי מטעם מוסד ההכשרה. זאת ֿכדי ליצור אקוסיסטם המאפשר התנסות קלינית משמעותית.
Co-Teaching in the Academy-Class Program:From Theory to Practical Experience
Yonit Nissim & Edni Neifeld
המחקר מתמקד ביישום מודלים של הוראה משותפת במהלך התנסות מעשית. הוא בוחן את המודלים של ההתנסות במונחים של תאוריה מול פרקטיקה במסגרת תוכנית אקדמיה-כיתה של מכללת אוהלו בשנת 2017. המטרה המרכזית של המחקר היתה זיהוי הדפוסים הדומיננטיים בסוג זה של התנסות מנקודת מבטם של סטודנטים ושל מורים מכשירים.
בחינת מקומה של למידת עמיתים בהבניית הלמידה של סטודנטים במסגרת קבוצתית. תהליכי למידה פעילה ומערבת והשפעתם על סטודנטים להוראה המשתתפים בתוכנית ״עמית אקדמיה״ שמפעילה מכללת גורדון.
Effects of practicum course (Academia Kita communities) on instructional practices of preservice science teachers
Iyad Dkeidek, Ph.D
המחקר בוחן את היעילות של קהילות אקדמיה כיתה במשך שנת ההתנסות של סטודנטים למדעים
ושכללה אינטראקציה בין שלושה גורמים: מתכשרים להוראת מדעים, מורים למדעים בפועל ומנחה אקדמי. המחקר טוען שהשתתפות בקהילה בשילוב עם קורס פרקטיקום אינטראקטיבי הביא להבנייה של שיטות הוראה חדישות יותר למדעים.
תרומתה של קהילת למידה מקצועית לחקר הפרקטיקה של מורים
ד"ר יעל שגב
המחקר בודק באיזו מידה המורות חוות את הקהילה כפיתוח מקצועי עבורן?
באיזו מידה תורמת ההשתתפות בקהילה לחקר הפרקטיקה של המורות?
באיזו מידה תורם חקר הפרקטיקה להתפתחות המקצועית של המורות?
מסקנות המחקר הראו שהקהילה פחות תורמת, אין פניות לחקר הפרקטיקה.
Triadic mentoring in early childhood teacher education: the role of relational agency
Aya Ben-Harush, Lily Orland-Barak
המחקר בוחן את ההשפעה של מודל חונכות טריאדי במסגרת תוכנית "אקדמיה-כיתה" בהכשרת מורים (פרח הוראה-מורה מכשירה-מובילה אקדמית פדגוגית) על למידה של פרחי הוראה, בהקשר של הגיל הרך בישראל.
ד"ר נרימאן אבו רחמון ד"ר יוסף עבד אלגני ד"ר פתחי שמא ד"ר ופא מורקוס ד"ר ראיד זידאן ד"ר נעים נג'מי
המחקר בוחן עמדות של מורים מכשירים ושל סטודנטים ביחס להשתתפות בקהילת אקדמיה-כיתה במכללה הערבית לחינוך בחיפה. מטרתו היא להעריך את דגם קהילת אקדמיה-כיתה במסגרת ההתנסות הקלינית המופעלת במכללה מבחינת היישום וההשפעות של ההשתתפות בה על התפתחות מקצועית של מורים מכשירים ושל סטודנטים.
פיתוח מיומנויות חקר פרקטיקה במסגרת קהילת למידה רב-תחומית בקרב מורים
ד"ר נעים נגמי
מחקר שבדק האם חקר הפרקטיקה עוזר למורים למדוד את ההשפעה של דרכי ההוראה שלהם על הישגי התלמידים תוך כדי האפשרות לשפר אותם באופן מתמשך ולהשביח את פרקטיקות ההוראה שלהם.
האם יש הבדלים בין תחילת שנת ההכשרה ולסופה בתפיסת היתרונות, האתגרים והערך של קהילה לומדת לאורך תהליך ההכשרה בדגמי אקדמיה-כיתה משלוש נקודות מבט של משתתפות התוכנית?
קורסי תפ״ר הם קורסים המשלבים בין ידע תאורטי הנלמד באקדמיה לבין ידע מעשי הנצבר במהלך ההתנסות. מסמך זה מתעד תובנות שנאספו בקרב מרצים שהעבירו קורסי תפ״ר במוסדות הכשרה שונים לצד פעילות שנערכה במעבדה ארצית במכון מופ״ת.
The Spiral Internal Laboratory at Sakhnin College, Israel: PD for education supervisors, mentors and students
Nabil Assadi, Muhammad Ibdah, Seham Hamza, Tareq Murad
המחקר בוחן את תפקיד המעבדה הפנימית ("ספירלה") במכללת סחנין ואת תרומתה לפיתוח המקצועי של מדריכים פדגוגיים בקהילות למידה. המחקר אסף נתונים מ-32 מדריכים פדגוגיים מובילים. התוצאות הראו כי למעבדה היה תפקיד משמעותי בשיפור ההתפתחות המקצועית של המדריכים, בעיקר בהיבט של "פיתוח כלים פדגוגיים". המחקר מציע המלצות והצעות להמשך, בהתבסס על הממצאים.