2 ספרים ו-2 עפרונות

מחקרים, מאמרים ותובנות מהשדה

פילטר מאמרים
מורה ותלמיד עם ציוד בית ספר
מחקרים

האתיקה של ההתנסות המעשית בתכנית אקדמיה כיתה

גיל חדש
קריאה לקידום התייחסות בהכשרת מורים להיבטים אתיים שעולים מכניסה של סטודנטים להוראה לכיתות ולגני הילדים באופן סדור. הקריאה עולה מתוך הפעלת תוכנית ״אקדמיה-כיתה״ שבמסגרתה נכנסים סטודנטים כבר במהלך לימודיהם לכיתות וגני ילדים באופן קבוע
סטודנט וסטונדטים על רקע גרפים ונתונים
מחקרים

שביעות הרצון של סטודנטים אשר מתנסים בהוראה לפי דגם ה-PDS מהעבודה המעשית ומהגורמים המעורבים בה

ראיד זידאן, סלמאן עליאן
בחינת מידת שביעות הרצון של סטודנטים בהכשרת PDS לעומת סטודנטים בהכשרה מסורתית. המחקר נערך מטעם המכללה הערבית בחיפה.
מורה ותלמידים
מחקרים

"הקשר המתוק": סטודנטים מספרים על שיתופיות ועבודת צוות במסגרת התנסותם המעשית ב-PDS

בלהה בשן, רחל הולצבלט
פיתוח שיתופיות בין מתכשרות להוראה לגיל הרך לבין עצמן ובינן ובין צוותי גנים שבהם התנסו במסגרת הכשרת PDS.
מורה, לוח ו-2 תלמידים
מאמרים ערוכי תוכן

רכיבים של מורה מכשירה איכותית

ליאת אוליאל (עורכת)
תפקיד המורה המכשירה הופך ליותר ויותר מקובל ומשמעותי במסגרת ההכשרה הקלינית להוראה ברחבי העולם. המאמר מציע סט סטנדרטים מקיף שמגדיר את היסודות המרכיבים את תפקידה של מורה מכשירה איכותית.
מורה ליד לוח בכיתה
מאמרים ערוכי תוכן

חונכות של פרחי הוראה במהלך הכשרתם

ליאת אוליאל (עורכת)
הצגת ארבע גישות שממחישות את ההבדלים בתפיסה של מורות מכשירות. לתפיסות אלו יש השפעה רחבה וישירה על הלמידה של סטודנטיות במהלך ההכשרה.
גבר ואישה יושבים על ערימת ספרים
מאמרים ערוכי תוכן

מורכבות הפדגוגיה הקלינית בהדרכה הפדגוגית

ד״ר עינת נוטע-קורן (עורכת)
סיכום של שני מאמרים המתמקדים במורכבותה ובחשיבותה של העבודה הקלינית הנדרשת בהובלה האקדמית-פדגוגית. המאמרים מתייחסים לכך שבמוסדות להדרכת מורים אין מספיק הכרה במומחיות הנדרשת כדי למלא תפקיד זה.
2 מורות ולוח
מחקרים

הוראה בצמד

ליאת אוליאל, ד״ר ליבי אופיר
המסמך מציג את המודל להוראה בצמד של תוכנית "אקדמיה-כיתה". מטרת המודל היא להרחיב את הידע הקיים בתחום, ולהציע דרכים ליישומו בכיתות כחלק מההכשרה להוראה.
ערימת ספרים
מאמרים ערוכי תוכן

הדרכה פדגוגית של סטודנטים להוראה בהכשרה קלינית

ד״ר עינת נוטע-קורן (עורכת)
מאמר ערוך מתוך מחקר המציג את רכיבי ההדרכה פדגוגית של סטודנטים להוראה בעידן שבו הכשרת המורים מבוססת על התנסויות קליניות. הממצאים המוצגים הם תוצר של מטא-סינתזה איכותנית שנעשתה מתוך 82 מאמרים מן השנים 2001–2017 הקשורים להדרכת סטודנטים להוראה
3 סטודנטים יושבים על ערמת ספרים
מחקרים

The Effect of the Teachers' Training Model "Academy- Class" on the Teacher Students' Professional Development from Students' Perspectives

Nabil Assadi, Tareq Murad
מחקר מטעם מכללת סכנין שבוחן את השפעת תוכנית ״אקדמיה-כיתה״ על היחסים בין מתכשרים להוראה לבין מורים מכשירים, מובילים אקדמיים-פדגוגיים ותלמידים בבתי הספר.
3 סטונדטים ספרים וזכוכית מגדלת
מחקרים

אקדמיה-כיתה – בׂשורה חדשה או ”עוד מאותו דבר”? 

ד”ר מיכל שני, ד”ר פנינת טל, פרופ׳ אילנה מרגולין
מחשבות על אופייה הרצוי של הכשרת מורים במסגרת ״אקדמיה-כיתה״
3 סטודנטים ולפ טופ
מחקרים

Co-Teaching in the “Academia Class”: Evaluation of Advantages andFrequency of Practices

Edni Neifeald & Yonit Nissim
בחינה של מודל ההוראה בצמד המתקיים ב״אקדמיה-כיתה״ והפרקטיקות הנפוצות במסגרתו. השפעותיו של המודל על סטודנטיות, מורות מכשירות ותלמידים.
3 סטודנטים עם ספרים וחוברות
מחקרים

From Triangular to a Pentagonal model in Teacher Training Practicum

Edni Neifeald & Yonit Nissim
הצעה להרחבת משולש ההתנסות (סטודנט + מורה מכשיר + מדריך פדגוגי) כך שיכלול גם מורה מקשר מטעם בית הספר ומקשר אקדמי מטעם מוסד ההכשרה. זאת ֿכדי ליצור אקוסיסטם המאפשר התנסות קלינית משמעותית.
5 סטודנטים בכיתה
מחקרים

Co-Teaching in the Academy-Class Program:From Theory to Practical Experience

Yonit Nissim & Edni Neifeld
המחקר מתמקד ביישום מודלים של הוראה משותפת במהלך התנסות מעשית. הוא בוחן את המודלים של ההתנסות במונחים של תאוריה מול פרקטיקה במסגרת תוכנית אקדמיה-כיתה של מכללת אוהלו בשנת 2017. המטרה המרכזית של המחקר היתה זיהוי הדפוסים הדומיננטיים בסוג זה של התנסות מנקודת מבטם של סטודנטים ושל מורים מכשירים.
3 ילדים
מחקרים

מראה דו-צדדית: מקומה של למידת עמיתים בהבניית הלמידה של הסטודנט במסגרת קבוצתית בתוכנית עמית אקדמיה במכללת גורדון

מירית שרון, פני שמעוני, ליאת סובולב-מנדלבאום, מיכל קופר, פאני אלזרע, כואכב סיף, מירי הילאי, באסמה חלבי, אורנה כץ
בחינת מקומה של למידת עמיתים בהבניית הלמידה של סטודנטים במסגרת קבוצתית. תהליכי למידה פעילה ומערבת והשפעתם על סטודנטים להוראה המשתתפים בתוכנית ״עמית אקדמיה״ שמפעילה מכללת גורדון.
4 תלמידים
מחקרים

התפתחות מקצועית וסיפוק אישי של מורים מכשירים בתוכנית אקדמיה-כיתה

רחל ארנון ברברה פרסקו
בחינת האופן בו חוו מורים מכשירים את ההתנסות שלהם בתפקיד זה ומידת ההשפעה של ההתנסות בתפקיד על התפתחותם המקצועית והסיפוק האישי.
מורה ו-3 תלמידים בשיעור
מחקרים

Effects of practicum course (Academia Kita communities) on instructional practices of preservice science teachers

Iyad Dkeidek, Ph.D
המחקר בוחן את היעילות של קהילות אקדמיה כיתה במשך שנת ההתנסות של סטודנטים למדעים ושכללה אינטראקציה בין שלושה גורמים: מתכשרים להוראת מדעים, מורים למדעים בפועל ומנחה אקדמי. המחקר טוען שהשתתפות בקהילה בשילוב עם קורס פרקטיקום אינטראקטיבי הביא להבנייה של שיטות הוראה חדישות יותר למדעים.
3 מורות משוחחות
תובנות מהשדה

תרומתה של קהילת למידה מקצועית לחקר הפרקטיקה של מורים

ד"ר יעל שגב
המחקר בודק באיזו מידה המורות חוות את הקהילה כפיתוח מקצועי עבורן? באיזו מידה תורמת ההשתתפות בקהילה לחקר הפרקטיקה של המורות? באיזו מידה תורם חקר הפרקטיקה להתפתחות המקצועית של המורות? מסקנות המחקר הראו שהקהילה פחות תורמת, אין פניות לחקר הפרקטיקה.
4 מורים
מחקרים

Triadic mentoring in early childhood teacher education: the role of relational agency

Aya Ben-Harush, Lily Orland-Barak
המחקר בוחן את ההשפעה של מודל חונכות טריאדי במסגרת תוכנית "אקדמיה-כיתה" בהכשרת מורים (פרח הוראה-מורה מכשירה-מובילה אקדמית פדגוגית) על למידה של פרחי הוראה, בהקשר של הגיל הרך בישראל.
3 מורים
מחקרים

קהילות אקדמיה במסגרת ההתנסות הקלינית

ד"ר נרימאן אבו רחמון ד"ר יוסף עבד אלגני ד"ר פתחי שמא ד"ר ופא מורקוס ד"ר ראיד זידאן ד"ר נעים נג'מי
המחקר בוחן עמדות של מורים מכשירים ושל סטודנטים ביחס להשתתפות בקהילת אקדמיה-כיתה במכללה הערבית לחינוך בחיפה. מטרתו היא להעריך את דגם קהילת אקדמיה-כיתה במסגרת ההתנסות הקלינית המופעלת במכללה מבחינת היישום וההשפעות של ההשתתפות בה על התפתחות מקצועית של מורים מכשירים ושל סטודנטים.
5 מורים על רקע מפת העולם
תובנות מהשדה

עמיתי 'אקדמיה-כיתה' בתוכנית מובילות שינוי: מחקר פעולה

ד"ר ענת בארט
תיאור של מחקר פעולה שליווה תוכנית שנועדה לחזק את הקשר בין מוסד להכשרת מורים לבין בית ספר שבו מתרחשת התנסות.
כובע על ערימת ספרים
תובנות מהשדה

מחקר מלווה קהילות אקדמיה כיתה

מוריה טל
המחקר בודק האם קהילה יכולה לקדם תכנים פדגוגיים וחינוכיים, יבדוק את הממשק בין האקדמיה לשדה באמצעות התבוננות ובדיקה מעמיקה של הרלוונטיות
3 ץלמידות על ערימת ספרי לימוד
תובנות מהשדה

פיתוח מיומנויות חקר פרקטיקה במסגרת קהילת למידה רב-תחומית בקרב מורים

ד"ר נעים נגמי
מחקר שבדק האם חקר הפרקטיקה עוזר למורים למדוד את ההשפעה של דרכי ההוראה שלהם על הישגי התלמידים תוך כדי האפשרות לשפר אותם באופן מתמשך ולהשביח את פרקטיקות ההוראה שלהם.
מורה בכיתה עם 3 תלמידים
תובנות מהשדה

תוכנית הכשרה להוראה אקדמיה-כיתה במסלול להכשרת מורים לתלמידים עם מוגבלויות

מיכל ניסים, אורלי עידו, אסנת לנדאו, לילי ורטהיימר, דקלה אורן, נעמי אריאל
האם יש הבדלים בין תחילת שנת ההכשרה ולסופה בתפיסת היתרונות, האתגרים והערך של קהילה לומדת לאורך תהליך ההכשרה בדגמי אקדמיה-כיתה משלוש נקודות מבט של משתתפות התוכנית?
תלמיד עומד על ערימת ספרים
תובנות מהשדה

תרומתן של קהילות מקצועיות לומדות בשיתוף מורים מכשירים לסטודנטים להוראה

ד״ר רחלי הולצבלט ד״ר ג׳ודי גולדנברג ד״ר אורן כהן זדה
המחקר נועד לבדוק את תפיסות הסטודנטים והמורים המכשירים בנושא הקהילה הלומדת בשנת תשפ"ב
תלמידה נשענת על ערימת ספרים
תובנות מהשדה

סיכום פעילות תכנית אקדמיה כיתה – מכללת אורות ישראל תשפ"ג

ד"ר רחלי ברטוב
בחינת התפתחות מקצועית בדגמיה השונים של התוכנית
מחקרים

Tefer courses: Theory and Practice as a lever or connecting theory and practice in teacher students clinical training

Dr. Seham Hamza, Dr. Tareq Murad, Dr. Muhammad Ibdah
מחקר העוסק בתרומתם של קורסי התפ״ר – קורסים שמחברים בין תאוריה לפרקטיקה – על תהליכי הכשרת מורים.
תובנות מהשדה

קורסי תפ״ר – מסמך שיתוף בידע

תמר כץ | בהשתתפות: ד״ר ענת משה, ד״ר אפרת פירסט
קורסי תפ״ר הם קורסים המשלבים בין ידע תאורטי הנלמד באקדמיה לבין ידע מעשי הנצבר במהלך ההתנסות. מסמך זה מתעד תובנות שנאספו בקרב מרצים שהעבירו קורסי תפ״ר במוסדות הכשרה שונים לצד פעילות שנערכה במעבדה ארצית במכון מופ״ת.
תובנות מהשדה

על קהילת אקדמיה-כיתה בעיניים של מובילות קהילה

ד״ר עינת נוטע-קורן
תובנות העולות מתוך סקר שנערך בשנת 2021 בקרוב מובילות קהילות אקדמיה-כיתה.
3 מורות משוחחות
תובנות מהשדה

על קהילות אקדמיה-כיתה בעיניים של מובילות אקדמיה – חלק 2

ד״ר עינת נוטע-קורן
תובנות מתוך סקר שהועבר בקרב מובילות קהילות אקדמיה-כיתה בשנת 2022. זהו מסמך המשך לתובנות שפורסמו בעקבות סקר שהועבר בשנת 2021.
מורה על רקע כדור הארץ

The Spiral Internal Laboratory at Sakhnin College, Israel: PD for education supervisors, mentors and students

Nabil Assadi, Muhammad Ibdah, Seham Hamza, Tareq Murad
המחקר בוחן את תפקיד המעבדה הפנימית ("ספירלה") במכללת סחנין ואת תרומתה לפיתוח המקצועי של מדריכים פדגוגיים בקהילות למידה. המחקר אסף נתונים מ-32 מדריכים פדגוגיים מובילים. התוצאות הראו כי למעבדה היה תפקיד משמעותי בשיפור ההתפתחות המקצועית של המדריכים, בעיקר בהיבט של "פיתוח כלים פדגוגיים". המחקר מציע המלצות והצעות להמשך, בהתבסס על הממצאים.