רכיב ההתנסות הקלינית מהווה ציר מרכזי במתווה החדש להכשרה להוראה (ודמני וענבר, 2020 ,פרק 5). בהתנסות זו למורות ולגגנות המכשירות את הסטודנטיות בשדה יש תפקיד משמעותי ומשפיע ביותר בלמידה של מורות וגננות ובעיצוב זהותן המקצועית. בערכה זו נרצה לעסוק בגישה ובתפיסה המקצועית של המורות והגננות המכשירות דרך בירור של הגדרת תפקידיהן.
הערכה מתאימה לשיח ולדיון עם מורות וגננות מכשירות המלוות סטודנטיות בהתנסות הקלינית בשדה החינוכי.
מתווה זה פותח במסגרת של "מעבדה ארצית", בהובלת ד"ר עינת נוטע-קורן וד"ר ליבי אופיר
המשוב לסטודנטים בהתנסות נועד לסייע ולתמוך בהתפתחות המקצועית שלהם כמורים וגננים לעתיד. כדי שמשוב יהיה מקדם ומועיל הוא צריך להיות מועבר בדרך נכונה – הן מבחינת אופן העברתו, הן מבחינת המבנה שלו ותוכנו. מאחר ששיחת משוב נתפסת פעמים רבות כמצב מלחיץ, מביך ואף מאיים, אנו מאמינות כי השיח המשותף של מורות/גננות מכשירות וסטודנטיות הוא הזדמנות פז להעברת מסרים מרגיעים של שותפות לדרך וחתירה למטרה אחת טובה. במתווה המוצע הסטודנטיות והמורות/גננות גם יחד ילמדו את הנושא, ינתחו תרחישים ויתנסו בהעברת משוב
ובקבלת משוב.
תוך כדי העברת המפגש, חשוב לשזור ידע תיאורטי בתחום, שהוא עצום ומגוון. להלן לקט מצומצם של
חומרים לעיון המנחה (בעברית):
לברר את האופן שבו כל אחת מהמורות / גננות המכשירות מגדירה מהי בעיניה התנסות מיטבית עבור הסטודנטיות להוראה.
10 דקות
עבודה במליאה
הצגת הסרטון בקהילה ועריכת דיון בעקבותיו. שאלות אפשריות לדיון:
זיהוי המאפיינים של משוב מקדם באמצעות ניתוח תרחיש.
15 דקות
עבודה בקבוצות
חברות הקהילה יתחלקו לקבוצות מעורבות בנות 3–4 משתתפות, מורות/גננות וסטודנטיות.
להלן שתי חלופות לפעילות:
חלופה א (ההנחיות לקבוצה מוצגות בכרטיסייה 1)
מתנדבת אחת בכל קבוצה תתאר שיחת משוב מעצימה שהיא חוותה וקשורה בהוראה
שלה (ממנהל, מפקח, מד"פית, עמיתה וכו').
בעקבות התיאור/החוויה שהוצגו, המשתתפות בקבוצה יזהו את המאפיינים במשוב שהפכו אותו למעצים.
* אם מתנדבת תעדיף לשתף בחוויה של משוב לא מעצים, הקבוצה תזהה מאפיינים חוסמים, ומהם תסיק על המאפיינים המעצימים.
חלופה ב (ההנחיות לקבוצה מוצגות בכרטיסייה 2)
המשתתפות בכל קבוצה יצפו בחלקן השני של אחד הסרטונים ויזהו בו את המאפיינים
שהופכים את המשוב למקדם/יעיל.
מד"פית לסטודנטית (החל מדקה 3:35): mJnLQ51KySd/be.youtu://https
מנהלת למורה (החל מהדקה 5:30): /com.youtube.www://https
YBio1d2cmzY=v?w
15 דקות
עבודה במליאה
כל משתתפת תקרא את מתווה שיחת המשוב (5 דקות). לאחר מכן יתקיים שיח במליאה
(10 דקות).
שאלות אפשריות:
* כדאי לתת מקום בשיח לקול של הסטודנטיות כמי שמקבלות את המשוב, ושל המורות/
הגננות כמי שנותנות אותו.
תשובות שעשויות לעלות: המתווה אינו מתייחס במפורש לעקרונות של משוב מקדם למידה,
לחשיבות של דיאלוג, לאופן שבו מנוסחים המסרים (הקשבה אמפתית, מתן חיזוקים ודברי
עידוד וכו'). כמו כן, אין במתווה פירוט על האופן שבו ידונו בדרכי ההתמודדות.
לוודא הבנת שלבי המתווה באמצעות ניתוח תרחיש.
15 דקות
עבודה בקבוצות
הקהילה תתחלק לקבוצות בנות 3–4 משתתפות (הקבוצות הקודמות או קבוצות חדשות).
בכל קבוצה, המשתתפות יצפו יחד בשיחת המשוב שבאחד הסרטונים, וינתחו אותה על
פי המתווה. הניתוח יהיה ביקורתי ויעלה חלופות להתנהלות השיחה. כל קבוצה תמלא את
המשימות בכרטיסייה 3.
10 דקות
עבודה במליאה
שיתוף של תובנות מהניתוח.
התנסות בשיחת משוב על פי מתווה המשוב.
10 דקות
עבודה בזוגות
כל שתי משתתפות יקיימו שתי שיחות משוב על פי ששת הצעדים שבמתווה. הבסיס לשיחה יהיה אחד משניים:
"מקרה מהחיים" – פעילות או שיעור שהמשתתפות יבחרו מניסיונן.
תרחישים שמופיעים בכרטיסייה .4
כל משתתפת בזוג תמלא פעם תפקיד של סטודנטית ופעם תפקיד של מורה/גננת
מכשירה.
20 דקות
עבודה במליאה
פעילות זו יכולה לשמש חלופה לאחת הפעילויות המוצעות, או לשמש בסיס למפגש נפרד.
חשיפה, הקשבה ומתן מקום לשיח פתוח בנושא הצרכים השונים הקשורים בשיחות המשוב
של המורות/גננות (מעניקות המשובים) ושל הסטודנטיות (מקבלות המשובים).
15-20 דקות
עבודה בקבוצות
המשתתפות יתחלקו לשתי קבוצות – קבוצה של מורות/גננות וקבוצה של סטודנטיות.
כל קבוצה תדון בשאלות ייעודיות לה.
שאלות אפשריות לדיון בקבוצת הסטודנטיות:
שאלות אפשריות לדיון בקבוצת המורות/הגננות:
15 דקות
דיון במליאה
נציגה מכל קבוצה תשתף בעיקרי הדברים שעלו בדיון הקבוצתי. לאחר מכן יתקיים דיון במליאה.
שאלות אפשריות לדיון:
את סיכום הדיון הכתוב מומלץ להפיץ בקרב חברות הקהילה.