מדברים משוב בקהילת "אקדמיה-כיתה"

רכיב ההתנסות הקלינית מהווה ציר מרכזי במתווה החדש להכשרה להוראה (ודמני וענבר, 2020 ,פרק 5). בהתנסות זו למורות ולגגנות המכשירות את הסטודנטיות בשדה יש תפקיד משמעותי ומשפיע ביותר בלמידה של מורות וגננות ובעיצוב זהותן המקצועית. בערכה זו נרצה לעסוק בגישה ובתפיסה המקצועית של המורות והגננות המכשירות דרך בירור של הגדרת תפקידיהן. 

הערכה מתאימה לשיח ולדיון עם מורות וגננות מכשירות המלוות סטודנטיות בהתנסות הקלינית בשדה החינוכי.

מתווה זה פותח במסגרת של "מעבדה ארצית", בהובלת ד"ר עינת נוטע-קורן וד"ר ליבי אופיר

מתווה ללמידה והתנסות בהעברת משוב בקהילת אקדמיה-כיתה

למידה והתנסות בהעברת משוב באינטראקציה מורה/גננת מכשירה וסטודנטית

המשוב לסטודנטים בהתנסות נועד לסייע ולתמוך בהתפתחות המקצועית שלהם כמורים וגננים לעתיד. כדי שמשוב יהיה מקדם ומועיל הוא צריך להיות מועבר בדרך נכונה – הן מבחינת אופן העברתו, הן מבחינת המבנה שלו ותוכנו. מאחר ששיחת משוב נתפסת פעמים רבות כמצב מלחיץ, מביך ואף מאיים, אנו מאמינות כי השיח המשותף של מורות/גננות מכשירות וסטודנטיות הוא הזדמנות פז להעברת מסרים מרגיעים של שותפות לדרך וחתירה למטרה אחת טובה. במתווה המוצע הסטודנטיות והמורות/גננות גם יחד ילמדו את הנושא, ינתחו תרחישים ויתנסו בהעברת משוב
ובקבלת משוב.
תוך כדי העברת המפגש, חשוב לשזור ידע תיאורטי בתחום, שהוא עצום ומגוון. להלן לקט מצומצם של
חומרים לעיון המנחה (בעברית):

מבנה המפגשים

מטרה

מטרה

לברר את האופן שבו כל אחת מהמורות / גננות המכשירות מגדירה מהי בעיניה התנסות מיטבית עבור הסטודנטיות להוראה.

מסמך ועיפרון

חומרים נלווים

הפעילות

10 דקות

עבודה במליאה

הצגת הסרטון בקהילה ועריכת דיון בעקבותיו. שאלות אפשריות לדיון:

  • מה הפיקה העובדת מהשיחה הזאת?
  • איך הרגיש המנהל במהלך השיחה ואחריה?
  • האם זו שיחת משוב? מה חסר בה?

    ← אם כך – איך נוכל לתת משוב אחר?
מטרה

מטרה

זיהוי המאפיינים של משוב מקדם באמצעות ניתוח תרחיש.

מסמך ועיפרון

חומרים נלווים

הפעילות

15 דקות

עבודה בקבוצות

חברות הקהילה יתחלקו לקבוצות מעורבות בנות 3–4 משתתפות, מורות/גננות וסטודנטיות.
להלן שתי חלופות לפעילות:

חלופה א (ההנחיות לקבוצה מוצגות בכרטיסייה 1)
מתנדבת אחת בכל קבוצה תתאר שיחת משוב מעצימה שהיא חוותה וקשורה בהוראה
שלה (ממנהל, מפקח, מד"פית, עמיתה וכו').
בעקבות התיאור/החוויה שהוצגו, המשתתפות בקבוצה יזהו את המאפיינים במשוב שהפכו אותו למעצים.
* אם מתנדבת תעדיף לשתף בחוויה של משוב לא מעצים, הקבוצה תזהה מאפיינים חוסמים, ומהם תסיק על המאפיינים המעצימים.
חלופה ב (ההנחיות לקבוצה מוצגות בכרטיסייה 2)
המשתתפות בכל קבוצה יצפו בחלקן השני של אחד הסרטונים ויזהו בו את המאפיינים
שהופכים את המשוב למקדם/יעיל.
מד"פית לסטודנטית (החל מדקה 3:35): mJnLQ51KySd/be.youtu://https
מנהלת למורה (החל מהדקה 5:30): /com.youtube.www://https
YBio1d2cmzY=v?w

מטרה

מטרה

למידה של מתווה משוב מובנה.
מסמך ועיפרון

חומרים נלווים

הפעילות

15 דקות

עבודה במליאה

כל משתתפת תקרא את מתווה שיחת המשוב (5 דקות). לאחר מכן יתקיים שיח במליאה
(10 דקות).
שאלות אפשריות:

  • מה מתחדש/מתחדד לכן ממתווה המשוב?
  • מה הייתן רוצות לנסות או לעשות אחרת במשוב בהווה (כסטודנטיות – בקבלת
    המשוב, וכמורות/גננות – בהענקת משוב)?
  • האם יש משהו שהייתן רוצות להוסיף למתווה או לשנות בו?

* כדאי לתת מקום בשיח לקול של הסטודנטיות כמי שמקבלות את המשוב, ושל המורות/
הגננות כמי שנותנות אותו.

תשובות שעשויות לעלות: המתווה אינו מתייחס במפורש לעקרונות של משוב מקדם למידה,
לחשיבות של דיאלוג, לאופן שבו מנוסחים המסרים (הקשבה אמפתית, מתן חיזוקים ודברי
עידוד וכו'). כמו כן, אין במתווה פירוט על האופן שבו ידונו בדרכי ההתמודדות.

מטרה

מטרה

לוודא הבנת שלבי המתווה באמצעות ניתוח תרחיש.

מסמך ועיפרון

חומרים נלווים

  • מתווה שיחת משוב: "מתווה לשיחת משוב בשישה צעדים"
  • חלקו הראשון של אחד הסרטונים שהוצעו בחלק :2 סרטון של שיחת משוב מד"פית
    לסטודנטית – עד דקה ,3:35 או הסרטון של שיחת המשוב של המנהלת למורה ← עד
    הדקה 5:30
  • כרטיסייה 3: ניתוח תרחיש באמצעות מתווה שיחת המשוב" (כולל דוגמה לתשובות לשימוש המנחה)

הפעילות

15 דקות

עבודה בקבוצות

הקהילה תתחלק לקבוצות בנות 3–4 משתתפות (הקבוצות הקודמות או קבוצות חדשות).
בכל קבוצה, המשתתפות יצפו יחד בשיחת המשוב שבאחד הסרטונים, וינתחו אותה על
פי המתווה. הניתוח יהיה ביקורתי ויעלה חלופות להתנהלות השיחה. כל קבוצה תמלא את
המשימות בכרטיסייה 3.

10 דקות

עבודה במליאה

שיתוף של תובנות מהניתוח.

מטרה

מטרה

התנסות בשיחת משוב על פי מתווה המשוב.

מסמך ועיפרון

חומרים נלווים

הפעילות

10 דקות

עבודה בזוגות

כל שתי משתתפות יקיימו שתי שיחות משוב על פי ששת הצעדים שבמתווה. הבסיס לשיחה יהיה אחד משניים:
"מקרה מהחיים" – פעילות או שיעור שהמשתתפות יבחרו מניסיונן.
תרחישים שמופיעים בכרטיסייה .4
כל משתתפת בזוג תמלא פעם תפקיד של סטודנטית ופעם תפקיד של מורה/גננת
מכשירה.

הפעילות

20 דקות

עבודה במליאה

  • במידה ויש זמן, אחד הזוגות יציג שיחה אחת במליאה, והקהילה כולה תתייחס לשיחה.
  • המשתתפות ישתפו בתחושות מההתנסות בזוגות ובדברים שנלמדו באמצעות מילוי
    התפקידים השונים.
  • האם יש מקום בהקשר שלנו – הקהילה – לתת ולקבל משוב? מתי? כיצד?
  • כל משתתפת תציין מה היא לוקחת מהמפגש להמשך, כנותנת משוב או כמקבלת משוב.

נקודת המבט של מקבלות המשוב ושל מעניקות המשוב

פעילות זו יכולה לשמש חלופה לאחת הפעילויות המוצעות, או לשמש בסיס למפגש נפרד.

מטרה

מטרה

חשיפה, הקשבה ומתן מקום לשיח פתוח בנושא הצרכים השונים הקשורים בשיחות המשוב
של המורות/גננות (מעניקות המשובים) ושל הסטודנטיות (מקבלות המשובים).

הפעילות

15-20 דקות

עבודה בקבוצות

המשתתפות יתחלקו לשתי קבוצות – קבוצה של מורות/גננות וקבוצה של סטודנטיות.
כל קבוצה תדון בשאלות ייעודיות לה.
שאלות אפשריות לדיון בקבוצת הסטודנטיות:

  • איך אתן מרגישות בשיחת המשוב שאתן מקבלות מהמורה/הגננת או מהמד"פית?
  • במה אתן מרגישות שאתן מתקדמות בעקבות המשוב?
  • מה בדרך נתינת המשוב גורם לכן להתקדם?
  • מה הייתן רוצות לקבל בשיחות המשוב, ואינכן מקבלות?
  • מה הייתן רוצות לבקש מקבוצות המורות/הגננות המכשירות?


שאלות אפשריות לדיון בקבוצת המורות/הגננות:

  • איך אתן מרגישות בזמן נתינת המשוב לסטודנטיות? מה קשה? מה קל?
  • עד כמה אתן רואות התקדמות בעקבות המשוב?
  • מה הייתן רוצות שישתנה בשיחות אלה?
  • איך הייתה מצפות מהסטודנטית להגיב בעת השיחה ולאחריה?
  • מה הייתן רוצות לבקש מהן?

15 דקות

דיון במליאה

נציגה מכל קבוצה תשתף בעיקרי הדברים שעלו בדיון הקבוצתי. לאחר מכן יתקיים דיון במליאה.
שאלות אפשריות לדיון:

  • מה התחדד/התחדש לכן כששמעתן את הצד השני?
  • לאור זאת, מה אפשר לעשות אחרת?
  • טיפים חדשים שכדאי לאמץ לנתינת משוב מקדם ומעצים
  • טיפים לקבלת משוב
  • מסרים לקבוצה השנייה

את סיכום הדיון הכתוב מומלץ להפיץ בקרב חברות הקהילה.