פיתוח תהליך למורות וגננות מכשירות

רכיב ההתנסות הקלינית מהווה ציר מרכזי במתווה החדש להכשרה להוראה (ודמני וענבר, 2020 ,פרק 5). בהתנסות זו למורות/גננות המכשירות את הסטודנטיות בשדה יש תפקיד משמעותי ומשפיע ביותר בלמידה של המורות ובעיצוב זהותן המקצועית. בערכה זו נרצה לעסוק בגישה ובתפיסה המקצועית של המורות והגננות המכשירות דרך בירור של הגדרת תפקידיהן. 

הערכה מתאימה לשיח ולדיון עם מורות וגננות מכשירות המלוות סטודנטיות בהתנסות הקלינית בשדה החינוכי.

הצעה למתווה למידה

הגדרת תפקידן של מורות וגננות מכשירות וגיבוש תפיסת תפקידן

במפגש הראשון תבררנה המורות/גננות המכשירות מהם המאפיינים החשובים בעיניהן להתנסות מיטבית עבור הסטודנטיות. לאחר מכן, מתוך הבנה כי למורה והגננת המכשירה יש תפקיד מרכזי בהכשרת הסטודנטיות ובהתנסות שלהן בשדה, נרצה להתמקד בהגדרת תפקידה. נעשה זאת באמצעות הצצה לסקירת ספרות רחבת היקף המציגה שבעה ממדים בתפקידיה של המורה/הגננת המכשירה. סקירה זו תשמש בסיס להתבוננות אישית של המורות והגננות המכשירות בתפקידיהן.

במפגש השני המשתתפות תבחנה את הגישות שבהן החונכות/מכשירות את הסטודנטיות בשדה. הן יעשו זאת באמצעות חשיפה לארבע גישות לחונכות המתוארות במאמרם של לילי אורלנד-ברק וג'יאן וונג. את המפגש תחתום רפלקציה אישית שתוכל לשמש גם בסיס למפגשי העמקה ולמידה נוספים.

המפגש הראשון

90 דקות

אינפורמציה

כהכנה למפגש הראשון, חלקי למשתתפות את המאמר ערוך התוכן "רכיבים של מורה מכשירה איכותית". המשתתפות תקראנה את המאמר טרם המפגש.

מטרה

מטרה

לברר את האופן שבו כל אחת מהמורות המכשירות מגדירה מהי בעיניה התנסות מיטבית עבור הסטודנטיות להוראה.

מהלך המפגש

15 דקות

עבודה עצמית

  • חלקי את כרטיסייה מס' 1 למשתתפות.
  • כל אחת מהמשתתפות תדרג את 20 ההיגדים שבטבלה. ההיגדים נלקחו מתוך מקבץ גדול של היגדים של מורות מכשירות אשר נתבקשו להעלות על הכתב את כלל
    המופעים להתנסות מיטבית, על סמך הניסיון המקצועי שלהן.
  • לאחר הדירוג, המשתתפות תגלנה מהן בעיניהן התמות הבולטות בהתנסות מיטבית.

15 דקות

עבודה בקבוצות קטנות

  • כל 3–4 משתתפות תחבורנה יחד לקבוצה קטנה.
  • חלקי לכל קבוצה את כרטיסייה מס' ,2 שבאמצעותה המשתתפות ידונו בשאלות אלה:
    . מה דומה ומה שונה בין התמות הבולטות אצלכן?
    . האם יש תמה להתנסות מיטבית שחסרה בשאלון. אם כן, מהי, ומדוע היא חשובה?
    . האם תוכלו לבחור יחד את התמה החשובה ביותר להתנסות מיטבית?
    . האם התנסות בשלבי הגיל השונים (גן/בית ספר יסודי/בית ספר על-יסודי) משפיעה
    על התמות הבולטות?
    . האם בשלבים שונים של ההתנסות משתנה חשיבותן של תמות שונות?

10 דקות

עבודה במליאה

  • כל קבוצה תשתף במליאה בסעיף אחד מכלל הסעיפים שעלו בדיון הקבוצתי.
מטרה

מטרה

לאחר גיבוש המאפיינים של התנסות מיטבית של סטודנטיות להוראה, נרצה ללמוד על מקומה של המורה המכשירה במארג זה, באמצעות גיבוש ההגדרה של תפקידה.

מהלך המפגש

5 דקות

עבודה עצמית

המאמר ערוך התוכן מתבסס על סקירת ספרות עכשווית המהווה אוסף של 70 מאמרים
בין-לאומיים המתמקדים ברכיבים בעבודתן של מורות מכשירות איכותיות. על בסיס הממצאים שנאספו פותחה טיפולוגיה בת שבעה ממדים לתפקידה של המורה או הגננת המכשירה.
המאמר הערוך כולל הסבר על כל אחד משבעת הממדים.

  • לאחר שהמשתתפות קראו את המאמר הערוך כהכנה למפגש, הן תקראנה אותו כעת
    ברפרוף, ותסמנה בו משפטים חשובים בעיניהן.

10 דקות

עבודה במליאה

נהלי דיון בין המשתתפות על בסיס המשפטים שהן סימנו.

10 דקות

עבודה אישית

  • חלקי למשתתפות את כרטיסייה מס' 3.
  • כל אחת מהמשתתפות תרשום את כלל הפעולות שהיא עושה כמורה או גננת מכשירה כדי לקדם את ההתנסות המיטבית של הסטודנטיות. חשוב שהפעולות תהיינה שונות זו מזו.
  • המשתתפות תנסחנה את המטרה שלשמה הן מבצעות כל פעולה.

5 דקות

עבודה בזוגות

  • כל שתי משתתפות תחבורנה יחד לזוג ותשתפנה זו את זו בטבלה שלהן.

15 דקות

עבודה אישית

  • כעת נרצה ליצור אינטגרציה בין הידע הקיים במחקר על אודות תפקידיהן של המורות / הגננות המכשירות לבין הבירור האישי שעשו המורות המכשירות עצמן.
  • ← חלקי למשתתפות את כרטיסייה מס' .4
    א. כל אחת מהמשתתפות תמפה את הפעולות שכתבה בתוך טבלת הממדים שבכרטיסייה מס' .4
    ב. כל משתתפת תכתוב באותה הכרטיסייה מהו הממד שהיא חזקה בו, מהו הממד
    שהייתה רוצה לטפח, מהו הממד שפחות רלוונטי לתפקידה, ואם יש ממד שאינו
    מופיע ויש להוסיפו. אם יש ממד כזה, היא תרשום תחתיו את הפעולות שהיא מבצעת
    וקשורות בו.

10 דקות

עבודה במליאה

  • בתום העבודה האישית, כל משתתפת תשתף בסעיף אחד לבחירתה מתוך עבודתה האישית.

המפגש השני

90 דקות

אינפורמציה

כהכנה למפגש הבא, חלקי למשתתפות את המאמר ערוך התוכן "חונכות של פרחי
הוראה במהלך הכשרתם: היבטים רעיוניים, מאפיינים ואתגרים לקראת רפורמה
בהכשרת מורים".

מטרה

מטרה

לברר מהן הגישה והתפיסה המקצועית שלאורן כל מורה או גננת מכשירה חונכת את הסטודנטיות שלה.

איש עם מזוודה וגלגל שיניים

רציונל

חלק זה יעסוק בבירור הגישה שבה המורות / גננות המכשירות חונכות את הסטודנטיות שלהן בעת
התנסותן בשדה. הנחת היסוד היא שהאופן שבו המורות או הגננות המכשירות מגדירות את תפקידן
מלמד על הגישה שבה הן חונכות את הסטודנטיות.
לצורך בירור זה ניחשף להמשגה שעשו אורלנד-ברק ווונג במאמרם (,Wang & Barak-Orland
2021), ובו מתוארות ארבע גישות תאורטיות לחונכות בהכשרת מורים:

  1.  גישת חונכות כצמיחה אישית
  2. גישת חונכות כלמידה מצבית
  3. גישת חונכות המתמקדת בפרקטיקות ליבה
  4. גישת חונכות טרנספורמטיבית ביקורתית
מסמך ועיפרון

חומרים נלווים

מהלך המפגש

15 דקות

עבודה ברביעיות

  • המשתתפות תתחלקנה לקבוצות קטנות בנות 4 משתתפות.
  • חלקי לכל קבוצה את כרטיסייה מס' :5 מפת הגישות לחונכות (בגודל 3A).

מפת הגישות לחונכות היא כלי להעמקת ההבנה של הגישות השונות לחונכות של סטודנטיות. המפה ממחישה את המתחים הקיימים בין היתרונות של הגישה לבין האתגרים שהיא מציבה, ובכך מאפשרת להתבונן בתמונת המצב המלאה.

אופן מילוי המפה

  • כל רביעייה תעסוק בשתי גישות חונכות: זוג אחד ייצג את גישה א, וזוג אחר ייצג את
    גישה ב.
  • בכל אחד מצידי המפה יש לרשום גישה אחת לחונכות. במלבן שלידה יש לרשום
    אסוציאציות העולות בהקשר של גישה זו.
  • עבור כל גישה יש לרשום את יתרונותיה (בחלק העליון של המפה) ואת האתגרים שלה
    (בחלק התחתון של המפה).
  • אותו התהליך יתבצע גם עבור הגישה השנייה.

15 דקות

עבודה ברביעיות

  • כל זוג יתחלף עם זוג אחר, שעבד על שתי גישות שונות.
  • בזוגות החדשים שנוצרו, כל זוג יציג את המפה שלו.

10 דקות

עבודה אישית

  • חלקי לכל המשתתפות את כרטיסייה מס' 6.
  • המשימה היא בירור אישי של כל משתתפת בדבר הגישה שבה היא חונכת את
    הסטודנטיות.

20 דקות

עבודה במליאה

דיון בין כל המשתתפות במליאה בשאלות אלה:

  • מהי הגישה הדומיננטית של כל אחת מהמשתתפות? צרו מיפוי קבוצתי.
  • האם יש מצבים שבהם אתן פועלות לפי גישה שאינה הגישה הדומיננטית? אם כן, באילו מצבים, ומדוע?
  • מה נדרש מאיתנו כדי לטפח גישת חונכות אחרת?
מטרה

מטרה

בחינה של תהליך הלמידה במהלך כבסיס לבניית תוכנית עבודה אישית.

מסמך ועיפרון

חומרים נלווים

מהלך המפגש

10 דקות

עבודה עצמית

  • חלקי את כרטיסייה מס' 7 למשתתפות.
  • המשתתפות תערוכנה רפלקציה אישית על המהלך: שאלות ומחשבות שעלו בהן,
    משהו חדש שלמדו על עצמן, משהו שמאתגר את תפקידן כמורות מכשירות, ידע ו/או
    מיומנויות החסרים להן בתפקידן ותובנות שהן לוקחות איתן להמשך תפקידן זה.

15 דקות

עבודה במליאה

  • המשתתפות תשתפנה במליאה בסעיף אחד שתבחרנה מתוך כלל הסעיפים.
אינפורמציה

הערה

מתוך תפיסה של התפתחות מקצועית שעליה להתקיים לאורך כל השנים (Learning Long Life), ניתן לערוך בהמשך סדרה של מפגשים שיעסקו בבניית תוכנית עבודה אישית לכל מורה או גננת מכשירה, על סמך הנקודות לשיפור והחוסרים שהיא העלתה ברפלקציה האישית שכתבה.