רכיב ההתנסות הקלינית מהווה ציר מרכזי במתווה החדש להכשרה להוראה (ודמני וענבר, 2020 ,פרק 5). בהתנסות זו למורות/גננות המכשירות את הסטודנטיות בשדה יש תפקיד משמעותי ומשפיע ביותר בלמידה של המורות ובעיצוב זהותן המקצועית. בערכה זו נרצה לעסוק בגישה ובתפיסה המקצועית של המורות והגננות המכשירות דרך בירור של הגדרת תפקידיהן.
הערכה מתאימה לשיח ולדיון עם מורות וגננות מכשירות המלוות סטודנטיות בהתנסות הקלינית בשדה החינוכי.
במפגש הראשון תבררנה המורות/גננות המכשירות מהם המאפיינים החשובים בעיניהן להתנסות מיטבית עבור הסטודנטיות. לאחר מכן, מתוך הבנה כי למורה והגננת המכשירה יש תפקיד מרכזי בהכשרת הסטודנטיות ובהתנסות שלהן בשדה, נרצה להתמקד בהגדרת תפקידה. נעשה זאת באמצעות הצצה לסקירת ספרות רחבת היקף המציגה שבעה ממדים בתפקידיה של המורה/הגננת המכשירה. סקירה זו תשמש בסיס להתבוננות אישית של המורות והגננות המכשירות בתפקידיהן.
במפגש השני המשתתפות תבחנה את הגישות שבהן החונכות/מכשירות את הסטודנטיות בשדה. הן יעשו זאת באמצעות חשיפה לארבע גישות לחונכות המתוארות במאמרם של לילי אורלנד-ברק וג'יאן וונג. את המפגש תחתום רפלקציה אישית שתוכל לשמש גם בסיס למפגשי העמקה ולמידה נוספים.
90 דקות
כהכנה למפגש הראשון, חלקי למשתתפות את המאמר ערוך התוכן "רכיבים של מורה מכשירה איכותית". המשתתפות תקראנה את המאמר טרם המפגש.
לברר את האופן שבו כל אחת מהמורות המכשירות מגדירה מהי בעיניה התנסות מיטבית עבור הסטודנטיות להוראה.
15 דקות
עבודה עצמית
15 דקות
עבודה בקבוצות קטנות
10 דקות
עבודה במליאה
לאחר גיבוש המאפיינים של התנסות מיטבית של סטודנטיות להוראה, נרצה ללמוד על מקומה של המורה המכשירה במארג זה, באמצעות גיבוש ההגדרה של תפקידה.
5 דקות
עבודה עצמית
המאמר ערוך התוכן מתבסס על סקירת ספרות עכשווית המהווה אוסף של 70 מאמרים
בין-לאומיים המתמקדים ברכיבים בעבודתן של מורות מכשירות איכותיות. על בסיס הממצאים שנאספו פותחה טיפולוגיה בת שבעה ממדים לתפקידה של המורה או הגננת המכשירה.
המאמר הערוך כולל הסבר על כל אחד משבעת הממדים.
10 דקות
עבודה במליאה
נהלי דיון בין המשתתפות על בסיס המשפטים שהן סימנו.
10 דקות
עבודה אישית
5 דקות
עבודה בזוגות
15 דקות
עבודה אישית
10 דקות
עבודה במליאה
90 דקות
כהכנה למפגש הבא, חלקי למשתתפות את המאמר ערוך התוכן "חונכות של פרחי
הוראה במהלך הכשרתם: היבטים רעיוניים, מאפיינים ואתגרים לקראת רפורמה
בהכשרת מורים".
לברר מהן הגישה והתפיסה המקצועית שלאורן כל מורה או גננת מכשירה חונכת את הסטודנטיות שלה.
חלק זה יעסוק בבירור הגישה שבה המורות / גננות המכשירות חונכות את הסטודנטיות שלהן בעת
התנסותן בשדה. הנחת היסוד היא שהאופן שבו המורות או הגננות המכשירות מגדירות את תפקידן
מלמד על הגישה שבה הן חונכות את הסטודנטיות.
לצורך בירור זה ניחשף להמשגה שעשו אורלנד-ברק ווונג במאמרם (,Wang & Barak-Orland
2021), ובו מתוארות ארבע גישות תאורטיות לחונכות בהכשרת מורים:
15 דקות
עבודה ברביעיות
מפת הגישות לחונכות היא כלי להעמקת ההבנה של הגישות השונות לחונכות של סטודנטיות. המפה ממחישה את המתחים הקיימים בין היתרונות של הגישה לבין האתגרים שהיא מציבה, ובכך מאפשרת להתבונן בתמונת המצב המלאה.
אופן מילוי המפה
15 דקות
עבודה ברביעיות
10 דקות
עבודה אישית
20 דקות
עבודה במליאה
דיון בין כל המשתתפות במליאה בשאלות אלה:
בחינה של תהליך הלמידה במהלך כבסיס לבניית תוכנית עבודה אישית.
10 דקות
עבודה עצמית
15 דקות
עבודה במליאה
הערה
מתוך תפיסה של התפתחות מקצועית שעליה להתקיים לאורך כל השנים (Learning Long Life), ניתן לערוך בהמשך סדרה של מפגשים שיעסקו בבניית תוכנית עבודה אישית לכל מורה או גננת מכשירה, על סמך הנקודות לשיפור והחוסרים שהיא העלתה ברפלקציה האישית שכתבה.